Návod pro zavedení včelí matky do včelstva

14. června 2009 v 6:54 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Příští týden by mě měly přijít poštou matky Vigor.

Tak jsem si řekl, že ačkoli jsem matky vyměňoval mnohokrát, neškodí mi se na to podívat znovu a osvěžit si některé rady. Jedinkrát se mi v minulosti stalo, že jsem přišel o inseminovanou matku. Udělal jsem tenkrát tu pitomost, že jsem oddělek krmil roztokem a přes noc byl vyloupen.

------------------------------------------------------------
Po převzetí matky v zasílací klícce je dobré dát kapku čisté vody na síťku klícky, aby ji dělnice mohly využít k rozpouštění cukrového těsta. Opakovat to každý den, kdy není klícka v úlu. Klíckovaná matka může přežít několik dní mimo úl, ale čím dříve je vložena do včelstva, tím lépe.

Udržovat klícku v temném místě mimo vítr a při pokojové teplotě. Není nenormální, když jedna nebo více doprovodných dělnic uhyne, není to problém.
Matky se posílají v kombinované zasílací a vkládací klícce. Není potřeba odstraňovat včelí doprovod. Oba konce klícky mají zátky.

Tato klícka má potravu (bílé cukrové těsto) po dobu zasílání a také jako časový zpožďovač, než se včely prokoušou, což umožní upravit feromony ve včelstvu.

Důležité upozornění: nenechávejte klícky s matkami v prostředí, kde se používají pesticidy. Je potřeba se vyhnout slunečnímu svitu, a udržovat teplotu v rozmezí 18° - 25° C.

Včelstvo k přijetí matky nesmí mít matku nebo matečníky. Ideální by mělo být bezmatečné včelstvo alespoň 24 hodin před zavedením nové matky. Rámek s matkou by měl být uprostřed plodového hnízda (není-li plod, tak uprostřed chomáče).

Klícka by měla být umístěna uprostřed plodového hnízda (není-li pak uprostřed chomáče). Umístit klícku mezi dva rámky, aby konec s těstem mířil nahoru a mřížka nebyla blokována.
Rámky kolem klícky stisknout a tak ji upevnit. Nějaké poškození plástu bude včelami opraveno až bude klícka odstraněna. Zajistit, aby otvor s těstem nebyl blokován.

Poznámka: Je-li používáno 10 rámků, jeden rámek se asi bude muset odstranit, aby se klícka vešla. Včely se prokoušou skrz těsto a uvolní matku během několika dní. Kontrolovat klícku za čtyři až pět dní a ujistit se, že byla osvobozena. Není-li vypuštěna a včely se již pevně nelepí na klícku, vypusťte ji. Jestliže se včely zakusují do klícky, znamená to že včely matku dosud nepřijaly, a je potřeba více času, než se klícka otevře. Jestliže byla uvolněna a chcete mít jistotu, že je přijata, nemusíte matku hledat, ale podívat se po vajíčkách a mladých larvičkách. Včelstvo by mělo být rušeno co nejméně po další dva týdny, než si matka vytvoří plodové hnízdo.

Zamačkávací klícka

Zamačkávací klícka je nejlepší způsob jak vložit matku, protože umožní matce začít klást vajíčka okamžitě. Avšak tato vyžaduje manipulaci s matkou a někteří lidé to neradi dělají. Klícka je plochá. Zahněte síťku a nařízněte na rozích a přehněte přes řezy. Vyberte plást s líhnoucím plodem. Smeťte včely z plástu a umístěte zamačkávací klícku na prázdnou plochu buněk, s několika líhnoucími buňkami a otevřeným nektarem. Matku přeneste z klícky s těstem a dejte ji pod zamačkávací klícku. Nenechte jiné včely, aby se dostaly pod klícku. Zatlačte klícku do plástu asi 5 mm, aby se matka mohla pod ní volně pohybovat. Zajistěte, aby včely nemohly pod mřížku. Klícku odstraňte po čtyřech dnech nebo až se včely nebudou zakusovat do mřížky, jinak to potřebuje více času, než se klícka odstraní.

Ohněte mřížku podél tmavých čar.

Použitelnost matek

Proces vkládání začíná s předpokladem, že matky kladou v oddělku (v oplodňáčku, nebo v malém úlu), nebo byly po rozkladení zaslány poštou.

Období roku

Nejuznávanější doporučení říkají, že nejlepší doba k výměně matky je během silné snůšky nektaru na jaře, ale jakýkoli čas při mírných teplotách a klidném počasí bude vhodný.
Podzim, dokonce pozdní podzim je považován za dobrou dobu pro vložení matky v oblastech, kde včely dělají hodně tichých výměn.
Neopokoušejte se vyměňovat matky v době převažujících loupeží.

Doba bezmatečnosti včelstva před vložením

Včely si musí uvědomit, že nemají matku. Na jaře to poznají asi za 15 minut, ale v létě, v plné snůšce, to může trvat pět nebo šest hodin, protože velká část populace je mimo úl delší dobu na pastvě.

Velikost včelstva k výměně matky

Jestliže byla matka zaslána poštou, nebo převezena, doporučuje se nejdříve ji zavést do menšího úlu a potom ji dát do klícky a zavést do velkého včelstva, nebo by měl být oddělek spojen s velkým včelstvem.

Stáří včel

Mladé včely snadněji přijímají novou matku než starší včely. Včely mladší 10 dní vykazují relativně méně agrese a často přijímají novou matku lépe, za předpokladu že není velký rozdíl ras mezi oddělkem a novou matkou.
Starší včely mohou útočit na novou matku a odmítat ji. Včely 14 dní věku mají nejvyšší úroveň agrese. Silná včelstva více inklinují k útočení na novou matku, a proto je malý úl s oddělkem snadnější a spolehlivější postup.

Krmné těsto

Na každý kilogram bílého sypkého cukru (sacharoza) přidejte 300 ml vařící vody a silně míchejte až se krystalky zcela rozpustí, potom vařit kapalinu, znovu míchat souvisle, až je dosažena teplota 117 ° C (měřeno 25 mm pod povrchem roztoku. Nechat zchladit, na 45 ° C a znovu míchat až se roztok stane mléčným, nabírat nebo nalít do kontejnerů.

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Turčáni Turčáni | E-mail | 14. června 2009 v 7:53 | Reagovat

Návod na pridanie matky do včelstva podľa návodu je hotová veda a pritom výsledok pridania matky je stále neistý. Chybou takýchto rád je je založený na princípe vône, v skutočnosti je založený na princípe chuti. Ak to včelár pochopí, je pridanie M do včelstva a to v hociktorú ročnú dobu, je jedno akú sú včely staré.

Treba si uvedomiť, že rozhodujúcim faktorom pri úspešnom existovaní včelstva je feromón- materská látka, ktorú včely prijímajú ústami-jazýčkom a akonáhle sa stratí zdroj ML už po polhodine začínajú včely na jej nedostatok reagovať nespokojnosťou tzv. hučaním a tento fakt táto prirodzená metóda pridania M do včelstva sa dá využiť, aby včely každú M a bez prekážok prijali.

Technologický postup:
- jedinou pomôckou pri tomto spôsobe je mať jednoduché rámové medzidno s letáčom 10x100 mm.

- potom stačí po získaní M včelstvo pre výmenu, odobrať debničku či debničky s plodom a starou M a dať nabok. Na úľové dno položiť ostatné medníkové debničky, bez čo i len jednou bunkou s larvičkou plodu robotnice. Na tie položíme medzidno (rám odpodu so sololitom) a letáčom smerujúci dopredu a na Md položíme debničky s plodom. Kto nemá odoberateľné úľové dno, musí plodisko vyložiť rámik po rámiku a dolu preložiť medníkové rámiky samozrejme bez otvoreného plodu! Príprava je hotová.

- oplodnenú M (ale aj neoplodnenú) vložíme do jednoduchej pridávajúcej klietke, uvolníme prístupe k CMC v tej, ktorou bola zaslaná, DO PODMETU úľa spredu alebo zozadu (poľa typu úľa), ale i medzi plásty, ale najlepšia je dať vhodnú klietku do podmetu, môžte uvolnenie M z nej kontrolovať bez otvárania úľa. Pri tomto pridaní M nie sú žiadne obmedzenia pri kontrole jej plodovania, včely inú možnosť nemajú, len ju prijať, INÚ MOŽNOSŤ NEMAJÚ, ak chcú prežiť!
Ja používam upravenú krabičku Tic-tac, CMC vložím do vrchnáčika, tak asi 0,5 cm, čo včelám stačí tak na 4-5 hodín vyjedania. Na druhý deň M položí prvé vajíčka, podľa toho ako je včely pripravia bunky.

Všetky včely, ktoré už raz vyleteli cez hlavný letáč odletia z hornej preloženej časti, plodu sa nič nestane, na druhý deň sa zorientujú nové lietavky na novú polohu ich letáča a tie sa o plod postarajú.

Po rozplodovaní sa novej M ostránime medzidno a starú alebo nevhodnú M a spojíme bez alebo s novinami.
Sú aj ďalšie spôsoby založené na princípe chuti, ako matku úspešne pridať (zmetanec je ďalšia možnosť ako  pridať novú matky), ale táto sa mi osvedčila najviac, je rýchla, v podstate jednoduchá a tým "geniálna", žiadne obmedzovanie M v plodvaní, väznení a získame tým silné včelstvo v konečnej fáze ich spojenia.
Na výmenu je najvhodnejší čas po znáškach a vytočení medu v tej, ktorej oblasti, kde sa včely nachádzajú.

Dodatok: takto pripravené včely bez matky doslova prahnú po materskej látke-chuti a po 4-5 hod. sú dokonale a bezozbytku pripravené pridať novú M.Popísal som to len letmo, ale dúfam, že to každý pochopí, ak nie, každý sa môže pýtať.

2 Karel Karel | 14. června 2009 v 8:25 | Reagovat

Vigorky (ale i matky z jiných chovů) chodí v plastových přidávacích klíckách, některé detaily přidávání jsou jiné. Podle mě jsou tyto klícky pohodovější než dřívější dřevěné. Mají dvě komory pro těsto, vejdou se snadno mezi rámky nebo nad rámky.

Kapky vody jsou asi dobré, lenoši jako já pokládají na klícky vlhký hadřík.

3 Pavel Holub Pavel Holub | E-mail | Web | 14. června 2009 v 20:20 | Reagovat

..."včely inú možnosť nemajú, len ju prijať, INÚ MOŽNOSŤ NEMAJÚ, ak chcú prežiť!" ...
to je pravda, ale mohou vás zase dostat, jak už tu byla cca před rokem na toto téma řeč, matku nechají půl plástu zaklást, narazí matečníky a pokud je nevylámete, je po matce.

4 Eman Eman | Web | 15. června 2009 v 10:08 | Reagovat

Jedna finta:  Klícku s matkou uzavřít kouskem mezistěny s malou dírkou. To na rozdíl od medocukrového těsta nepřitáhne starší včely lačné po potravě. Včely matku vysvobodí vykousáním vosku.

5 Turčáni Turčáni | E-mail | 15. června 2009 v 15:15 | Reagovat

K/3/ a /4/
Nikdy som nemal problém s TV pridanej matky včelstvo a tento spôsob praktizujem poriadne dlho! Pavel, skúste túto radu čo len raz vyskúšať na svojej včelnici a potom sa vyjadriť, takto sú ti len slová hodené do vetra.

Eman, aj tebe to odporúčam to isté, staré alebo mladé, cesto necesto, je to jedno a to isté. Urob tento pokus, M pridaj na letáči a počkaj na chvíľu, keď sa včely prehryzú cez cesto do klietky. Včely sa rýchlo nahrnú do klietky, matky si nevšimnú, tá pomaly z klietky vyjde a ide do úľa v ústrety svojmu "osudu". Ani jedna včela si M nevšimne, no všetky jazýčkom zberajú nanesenú materskú látku z vnútorných strán steny akrylátovej klietky. Ak tú klietky tam ponecháš 2-3 dni stále je navštevovaná včelami, hoci M už kladie. Matku, ktorú dáme do klietočky aj s 2-3 včelami, alebo bez, v dôsledku  stresu, silno vylučuje a nohami roznáša po klietka ako sa v nej pohybuje. Ja som tento jav nazval stresovým feromónom.
Pri pridávaní M touto metódou, vôbec nemusí byť otvor uzatvorený CMC, ale ani Ms, stačí počkať 4-5 hodín od odobratia vymieňanej M (už sa naplno prejaví pud sebazáchovy) a rovno položiť otvorenú klietočku na letáč. Úľové včely bez M a plodu sa budú chovať rovnako, ako som to popísal. Urob to a priblíž nám túto chvíľu, keď včely prijímajú M medzi seba bez výhrad.

Takto isto koná aj M keď spadne do trávy  a nedokáže odletieť, kade chodí po tráve, zanecháva na nej stresový feromón (to je len môj postreh), ktorý včely nájdu a potom neustále sledujú pochodujúcu matku, aby "upozornili" gazdu na ňu.

6 Pavel Holub Pavel Holub | E-mail | Web | 15. června 2009 v 16:57 | Reagovat

Nejde o ochotu přijímání. Oni ji přijmou a záhy zavrhnou. To není neověřené plácání, to je realita přidávání šlechtěné kranky nebo jiného vzdáleného plemena do Šumavské směsi.
Proto je třeba vzít v úvahu to, že metoda fungující někde, nemusí fungovat v jiném prostředí s jiným genetickým materiálem. Postupně přicházím na to, že odlišnosti tohoto druhu jsou významné.

7 G.Pazderka G.Pazderka | 15. června 2009 v 19:43 | Reagovat

Mne zaujala receptupa na krmné těsto. žádný med jen doslova našlehaný sirup. Jde řidi, že takto připravené těsto neztvrdne? Protože hodně se mluví v odborných textech po českých luzích a hájích, jak není možné aby to šlo a bylo to použitelné jako krmivo. Význam si doufám při velkém množství dokáže spočítat každý sám. (jestli mít kvůli roztoku loupež nebo ji s těstem nemít) 8-)

8 G.Pazderka G.Pazderka | 15. června 2009 v 19:50 | Reagovat

[7]: Ještě to přibarvím o zdravotní "morovou sterilitu" krmné směsi. A máme tu možná těsta, která i přes svou tuhost mohou z velkké části řešit při postupném dodávání zimních umělých zásob elegantně slídivost a problémy s invazemi nemocí a parazitů do včelstev v podletí.

9 Eman Eman | E-mail | Web | 16. června 2009 v 7:37 | Reagovat

[1]: Je to zajímavá metoda. Mám jen teoretickou námitku. Nová Matka tak přijde vlastně do nástavku nad leták, kam se vracejí staré létavky. Říká se, a zní to logicky, že tyto staré včely jsou pro cizí matku nejnebezpečnější.

Jenže právě nepřítomnost plodu zřejmě ty včely přivede k rozumu.

10 Turčáni Turčáni | E-mail | 16. června 2009 v 16:06 | Reagovat

K /9/ a aký je rozdiel medzi včelou 5 dňovou a 20 dňovou, biologicky sú si rovnaké, každá musí pociťovať vo včelstve materskú látku a keď ju nemajú prijmú každú ponúknutú matku. V tom je obrovská výhoda tejto metódy, pretože všetky postranné vplyvy strácajú význam, ďalším efektom tejto metódy je, matku môžeš pridať v hociktorú ročnú dobu. "Zákony" pre úspešné pridanie matky do včelstva si vymyslel človek, slúžili mu ako šamanovi zaklínanie pri liečení ľudí alebo opačne ich prekliatie.
Nakoniec, nič tu nie je nové, lebo už možno 200 rokov včelári tvoria nové včelstvá pomocou zmetancov, aj tu môžu byť mladé, staré včely a z viacerých včelstiev a pridanie matky doňho je rutinné, pozostáva z vhodenia M do rojnice bez akýchkoľvek príprav. Pre tieto včely je jediným kritériom prežitia nová matka, ktorá ich pomocou feromónu postupne zjednotí do jedného celku.

Inú možnosť ani nemajú!

11 Eman Eman | E-mail | Web | 16. června 2009 v 17:53 | Reagovat

[10]: Před rokem tady byl podobný článek (viz Web). Je tam metoda vkládání matky od Quido Sklenara. Nijak se s tím nepáral, ale vkládání provázel silným zakouřením. Tím se asi zruší feromony staré matky.

12 MajaB MajaB | E-mail | 22. června 2009 v 16:10 | Reagovat

Dobrý den.
Chtěla bych se přidat k této diskuzi. Jsem začínající včelařka, včelařím 3 roky. za tu dobu jsem přidávala 5 matek. Vím, je to nic moc, ale přece jen...
Moje metoda: včelstvo nenechávám osiřet. Najdu starou matku, chytím si ji do výchytky, odejdu s ní někam dál, tam ti mírně rozšlápnu. Vezmu ji za křídla, pomažu s jejími vnitřnostmi klícku s novou matkou - to trvá zhruba asi 3 minuty. S pomazanou klíckou jdu zpět k úlu. Na klícce mám nalepeno asi 200g medocukrového těsta, udělám takovou kouli, aby mohly hodně kousat. Mám připravenou ještě jednu kouli, tu dám hned vedle. Za tři dny je matka v pořádku a klade. včely samy pokaždé zrušily matečníky. Zatím mi to vyšlo 5x. Můžete to považovat za bezvýznamné, ale pro mně je tato metoda zatím 100%.
;-)

13 Eman Eman | E-mail | 22. června 2009 v 22:10 | Reagovat

[12]: Taky jsem to takhle dělal. V Jabloňanech zase novou matku namatlali mateří kašičkou.

Nejvíc se mi líbí ta Antonova metoda. Stará matka se nechá v rezervě a stále klást. Pro případ, kdy by se nová matka nepovedla a včelam nelíbila.

Ale sám jsem ty nové Vigorky dal do oddělku. Už kladou. Sichr je sichr jak pravila jeptiška.....

14 ROBBIEMiles34 ROBBIEMiles34 | E-mail | Web | 5. ledna 2012 v 18:02 | Reagovat

Some time before, I needed to buy a good house for my corporation but I did not have enough money and could not purchase something. Thank goodness my colleague adviced to try to take the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a> from reliable creditors. Therefore, I acted so and used to be happy with my sba loan.