Genom zabijáckého parazita byl sekvencován

5. června 2009 v 7:18 | Eman |  Nemoci včel - Veterinární záležitosti - léčení
Vědci z Agricultural Research Service (ARS, výzkumná služba zemědělství) sekvencovali genom parazita, který může zabíjet včely.

Nosema ceranae je jeden z mnoha patogenů podezřívaných z podílu na současném úbytku včelích populací, nazývaném nemoc hroucení včelstev (colony collapse disorder (CCD)). Výzkumníci popisují genom parazita ve studii publikované 5. června v časopisu PLoS Pathogens.

V roce 2006 začala CCD devastaci komerčních včelařských provozů, kdy někteří včelaři hlásili ztráty až 90 procent, podle ministerstva zemědělství USA. Výzkumníci si myslí, že CCD může být výsledek kombinací patogenů, parazitů a stresových faktorů, ale pravá příčina uniká. V sázce jsou včely, které hrají hodnotnou část v průmyslu plodin $15 miliard v Spojených státech.

Mikrosporující Nosema je mikrob příbuzný houbám, který produkuje spory, které včely konzumují ve snůšce. Infekce se šíří z trávícího traktu do dalších tkání. Během týdnů jsou včelstva zničena nebo ztratí hodně na své síle. Nosema Apis byla hlavní příčinou mikrosporujících infekcí mezi domácími včelstvy až do nedávna, kdy N. ceranae skočila z Asijských včel na Evropské včely komerčně používané v USA.

Vědci ARS použili ke zkoumání N. ceranae genetické nástroje a mikroskopickou analýzu v laboratořích ARS Bee Research Laboratory (BRL) v Beltsville, Maryland. Spolupracovali s kolegy na universitě v Marylandu, College Park, Maryland, Columbia University, New York, New York, a 454 Life Sciences, z Branfordu, Connecticut.

Sekvencování genomu by mělo pomoci vědcům stopovat způsoby migrace parazita, určit jak se stal dominantní, a pomoci vysvětlit šíření infekce tím, že umožní vývoj diagnostických testů a léčení.