Jak včely šíří mor včelího plodu

29. dubna 2009 v 6:59 | Eman |  Nemoci včel - Veterinární záležitosti - léčení
Je poměrně obtížné infikovat včelstvo morem v.p., ačkoli někteří včelaři, jak se zdá, jsou v tomto velmi dobří.

V testovacích podmínkách musíte dodat asi 5 milionů spor moru na litr cukru nebo medu k infikování včelstva. Jiné nemoci včel jako je zvápenatění plodu (houba) a nosema A. (protozoa) jsou ve srovnání s morem velmi nakažlivé. Nosema se dá najít ve všech včelstvech na Novém Zélandu. Když byl poprvé dovezen na NZ zvápenatění plodu počátkem 1980, velmi rychle se rozšířilo během několika let po celé zemi.

Mor v.p. se šíří mezi včelstvy velkým počtem mechanismů. Mohou být rozděleny do dvou základních typů, s pomocí včel a s pomocí včelaře. Tento článek popisuje mechanismy šíření moru samotnými včelami. Šíření včelami je mnohem méně běžné, než šíření za pomocí včelařů. Mnoho příkladů lze vidět tam, kde dva včelaři využívají stejnou oblast. Úly jednoho včelaře mohou mít velmi vysoký výskyt moru zatímco druhý má nízký výskyt morové infekce.

Loupení

Pravděpodobně nejběžnější způsob jak včely rozšiřují mor je loupení jiného včelstva, které je slabé a uhynulo. V mnoha případech včelaři přispěli k tomuto problému umožněním včelstvům zeslábnout natolik, aby byly vyloupeny.

Před několika lety jsem měl štěstí a viděl co se může stát, když včely vyloupí nemocné včelstvo. Osmdesát včelstev se vrátilo do stejného místa poté co byly využity na opylování plodů Kiwi. Dvacet z těchto včelstev bylo okamžitě přesunuto na další místo. Dva týdny později dalších 20 bylo přesunuto opět na třetí místo. Ze zbývajících 40 včelstev na původním místě 35 "nakoupilo" mor a muselo být spáleno. Žádné z první skupiny dvaceti včelstev nedostalo mor avšak 18 z druhých dvaceti přesunutých včelstev dostalo mor. Někdy ve dvou týdnech mezi přesunem první a druhé skupiny včelstev z místa včely ze zbývajících 60 včelstev musely vyloupit jedno nebo více nemocných včelstev.

Jelikož žádné z 60 včelstev nebylo vyloupeno, včely musely loupit nějaký úl umístěný na jiném stanovišti, nebo divoké včelstvo. Nejvíce záhadná věc v případu bylo to, že nejméně 53 včelstev vyloupilo stejný zdroj. Bohužel jsme nebyli schopni zjistit to, co vyloupily.

Zalétávání - Drift

Včely driftující mezi včelstvy jsou další způsob šíření moru, a zdálo by se to nepříliš běžné. Bylo by to dokonce méně běžné předtím než člověk začal se včelařstvím kvůli relativně velké vzdálenosti, která obvykle byla mezi divokými včelstvy. Praxe držení velkého počtu včelstev v těsné blízkosti zvyšuje množství driftování a šance šíření moru zalétáváním.

Prováděli jsme pokus s 24 páry včelstev. Každý pár byl tak blízko sebe jak to bylo možné, aby umožnilo driftování. Jeden úl měl nízkou úroveň infekce moru (méně než 50 nemocných buněk) zatímco druhý byl neinfikovaný. Když jsme měřili úroveň driftu, ekvivalent 50% včel vyměnilo úl za 20 denní periodu. Páry byly spolu po průměrně 103 dní. Pouze 2 neinfikovaná včelstva získala mor. Drift je tudíž pravděpodobně velký problém když mají včelstva rozsáhlou infekci.

Cokoli se dá udělat ke snížení driftu, to bude pomáhat snížit zdroj šíření. Mít včelstva v přímé linii a všechny natřít stejnou barvou zvyšuje drift. Včelnice do kruhu a do tvaru U snižuje drift.

Roje

Roje mohou nést sebou mor. Druhé včelstvo, které jsem kdy měl byl roj, který měl mor velmi brzo po tom co byl usazen do úlu. Z toho důvodu je lépe usadit roje ve starém vybavení, aby byla případná ztráta méně bolestivá. Roje je nejlépe usadit na mezistěny než na hotových plástech. V době kdy vystaví plást a matka zaklade vajíčka, by měly spory moru zmizet a to sníží šanci, že se nemoc znovu objeví. Toto je podobná metoda používaná setřásacím rojením (toto setřásání rojů je na Novém Zélandu nelegální).

Roje obsazující infikované dutiny

Roje někdy využijí dutiny, které byly předtím obsazeny jiným včelstvem. Toto je pravděpodobně způsob šíření předtím než lidé začali chovat včely. Spory moru samotné naznačují že tento mechanismus byl důležitý. Spory jsou velmi odolné a jsou schopny přežít dlouhou dobu více jak 50 nebo 100 let. Mohou tudíž přežít relativně dlouhé periody času, které mohou uplynout předtím než je dutina znovu obydlena včelami.