Jak včelaři šíří mor včelího plodu

26. dubna 2009 v 11:17 | Eman |  Nemoci včel - Veterinární záležitosti - léčení

Bez zásahů včelařů by se pravděpodobně mor v.p. šířil docela pomalu.

Avšak moderní včelařská praxe zvětšila počet příležitostí pro šíření moru. Tento článek popisuje způsoby, jak včelaři přispívají šíření moru včelího plodu.
Poznámka: Autor originálního materiálu má na mysli včelaře novozélandské, pro české včelaře to tedy nemusí platit.

Přehazování plodu

Nejvýznamnější způsob jak včelaři šíří mor je přemisťování rámků s plodem mezi včelstvy. Ačkoli musíte dodat asi 5 milionů spor do včelstva, aby se nakazilo morem, jedna nemocná larva může obsahovat 2,500 milionů spor. Jestliže chcete infikovat včelstvo nejjistějším způsobem , tak do něj dejte rámek plodu z nemocného včelstva. Je mnoho příkladů kde včelaři vytvořili významné problémy přemisťováním plodu. Mnoho z nich se staly při přípravě včelstev na opylování Kiwi.

Krmení pylem

To je další riskantní činnost. Návrh většiny pylových pastí zajišťuje, aby mnoho spor moru, které včely odstraňují z úlu končí v pylové pasti. Z tohoto důvodu krmení pylem může být další dobrý způsob šíření moru.

Krmení medem

Krmení vytočeným medem kontaminovaným sporami moru je také vysoké riziko. Je mnoho hororových příběhů kde včelaři spálili mnoho úlů po krmení vytočeným medem.

Vytočené nástavky

Ačkoli vytočené nástavky obvykle obsahují méně infikekčního materiálu, než plod nebo pyl, jsou velkým zdrojem křížové infekce. Toto je kvůli frekvenci jejich prohazování mezi úly. Ve většině komerčních provozů se sundají z jednoho úlu a dají se na jiný úl alespoň jednou za každý rok. Některé velké snížení úrovní nemoci bylo docíleno zajištěním toho, aby se nástavek vrátil na úly ze kterých byl vzat. Nejlepší indikátor toho, že vytočené nástavky šíří mor je rozptýlený výskyt nemoci bez vzorce.

Jiné části úlů

Výměna jiných částí úlů může také šířit mor. To může být problém když se rozdělí úl na části. Dno je obvykle největší problém, protože včely často na něj shazují infikovaný materiál.

Loupení

Včely loupící med z nakaženého včelstva je další hlavní způsob šíření moru. Ve většině případů včelaři přispějí k tomuto problému, buň dovolením aby se infekce dostala do stádia, že včelstvo je tak zeslabeno, že je vyloupeno. Ponecháním nemocného včelstva zemřít z jiných důvodů, nebo nechráněním ho před zvířaty, a tak je úl pokácen a vyloupen. Bohužel loupení také se stává příležitostně když nemocné včelstvo zahubeno a skladnováno nevhodným způsobem.

zalétávání

Včel driftují, zalétávají se do úlů, a to je sice menší zdroj křížové infekce, ale přece významný. Pravděpodobnost šíření driftováním se zvyšuje se stupněm infekce a množstvím driftování. Cokoli se může udělat ke snížení driftování tak má cenu udělat.

Další cesty šíření jsou méně důležité

Včelařské nářadí

Oblek, rukavice, nástroje se někdy zapletou do šíření moru. Obleky asi nešíří mor, ačkoli rukavice a nástroje by to mohly dělat příležitostně. Je tedy dobrý zvyk mít pár rukavic čistý a infikované rukavice by se měly pečlivě vyčistit. Nástroje mohou být opáleny plamenem.

Jiné mechanismy šíření

Byl velký počet jiných mechanismů, o který jsme se domnívali, že jsou důležité v šíření moru jak jsou: Plošiny náklaďáků, volanty, úlové pásy, matky, matečníky, mezistěny, květiny a půda kolem úlu. Avšak některé z nich mohou příležitostně představovat malé riziko, jsou tak nevýznamné ve srovnání s jinými způsoby šíření nemoci, a mohou být obvykle ignorovány.

Originální článek:

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Turčáni Turčáni | E-mail | 26. dubna 2009 v 14:56 | Reagovat

Nechápem prečo autor vynechal podľa mňa možný a pravdepodobný prenos spór MVP v nedostatočne dezinfikovaného včelieho vosku pri výrobe medzistien.
Vieme veľmi dobre, že včelári pri likvidácii včelstiev napadnutých MVP nespália, ale bez výčitiek svedomia odovzdajú do výrobne Ms.

Možno práve Ms môžu byť zdrojom nevysvetliteľných výskytov ohnísk MVP. Dá sa naozaj veriť zárukám výrobných stredísk, že dezinfekcie je urobená 100%-ne?

2 Marada Vít Marada Vít | E-mail | 26. dubna 2009 v 20:39 | Reagovat

Když jsme v r. 2005 vyšetřily z měli celý okres na MVP, měli jsme 7 oblastí zasažených morem. Kromě jedné jsme objasnili jak se tam mor dostal. Ve Vacenovicích se mi to nepodařilo objasnit do dneška, ale myslím, že mezistěnama to nebylo. Měli to tam dva starší včelaři, kteří si domů dotáhli kdejaký starý krám od včel.

3 Turčáni Turčáni | E-mail | 26. dubna 2009 v 21:05 | Reagovat

Měli to tam dva starší včelaři, kteří si domů dotáhli kdejaký starý krám od včel.Marada

Môj nebohý otec včeláril vyše 4é rokov, môžem povedať, že to bol dobrý včelár, mával lepšie medné výnosy, než ja. Na poslednom stanovišti mal 30 včelstiev 25 rokov, a predsa, zbytok včiel bolo  zlikvidovaných ohňom. MVP aj vinou vtedajšej OVS, bol mor na včelnici asi 3 roky. V dedine bolo asi 12-15 včelárov, ale ani dovtedy ani potom sa u nich ohnisko výskytu moru plodu. Mysliaci včelár si dáva otázku, ako k tomu mohlo dôjsť, a prečo sa MVP nepreniesol na včely včelárov z dedine, lebo otec mal včelnicu asi 800 m od najbližšej lokality s včelami.
Za takýchto okolností potom hľadá príčina tá príčina môže existovať aj vo virulentných zle ošetrených Ms. Je tu ešte jedno vysvetlenie, pri nejasných prípadoch, že príčinou môže byť staroba včelára a staroba včelnici.
Veď sa tvrdí, že spóry MVP sa hromadia postupne, aby sa mor prejavil klinicky, no a za 40-50 rokov môžu prekonať hranicu a zvidideľniť sa! A preto nemôžeme vylúčiť ani postupné navyšovanie spór v Ms. Je to zložité a baktérie striehnu na svoju príležitosť, podobne ako TBC. Veď sa už dávno vyhlasovalo, že lekári zvládli u ľudí TBC a čo sa stalo? Znovu ju tu máme.

4 G.Pazderka G.Pazderka | 26. dubna 2009 v 21:17 | Reagovat

[3]: K tomu je dobrá metoda odebrat od včelařů měl a zkusit ji nakultivovat. Jsou i čisté obce, které do toho vzorkového kolotoče spadnou a nakonec je toho pozitivního mraky. Potom nastupuje opravdová zdravotní prohlídka a vylučovací metoda. K TBC. Výdrž spor moru se přirovnává k tetanusu. TBC s globalizací Evropy a migrací narůstá přirozeně.

5 Pavel Holub Pavel Holub | E-mail | Web | 27. dubna 2009 v 14:22 | Reagovat

Zděděná včelstva by měla zůstat v katastru. Staré úly bych zakázal prodávat a nebo alespon znemožnil jejich inzerci v takovém časopisu, jako je Včelařství.

6 Marada Vít Marada Vít | E-mail | 27. dubna 2009 v 16:27 | Reagovat

Ještě k těm mezistěnám. U nás se pravidelně testují na mor a ještě nikdy tam spory nenalezli. Z mezistěn strach nemám. Spíš ze včelařů. Někdy by zasloužil včelař shořet i s morem.