Čísla nelžou: počty včel dlouhodobě klesají

10. března 2009 v 18:04 | Eman |  Zajímavé zprávy o včelách a jejich produktech
CCD je jenom poslední problém amerických včel, jak ukazuje nová studie.

Jednou za rok National Agricultural Statistics Service, rameno ministerstva zemědělství, počítá včelstva, kolik bylo vyprodukováno medu z těchto včelstev během předchozích 12 měsíců, kolik medu zbylo z předchozího roku, a kolik medu a za kolik prodali včelaři. Ve stejný čas dávají přehled cen medu ve velkoobchodu a v maloobchodu a upravují celkovou cenu podle toho, kolik bylo skutečně prodáno. Ačkoli velkoobchodní cena je vždy nižší, má větší vliv na celkovou cenu než maloobchodní ceny, které jsou vždy vyšší, ale prodá se toho méně v celkovém množství. Zdaleka nejvíc medu se použilo v této zemi v pekařství a průmyslovém trhu.. Například buráky opražené na medu, a tento med je zachycen v průmyslovém sektoru.

Když čtete o náhlém poklesu počtu včelstev v USA v minulých několika letech, tak to je odkud ta čísla pocházejí. Pro přehled, počty vyšly z 3.5 milionů v roce 1989, kdy byl varroa zavlečen do země, na 2.3 milionů v roce 2008 - 34% snížení v našich opylovacích a medových jednotkách. Zajímavé je, že výroba medu se odpovídajícím způsobem nesnížila. Od roku 1989 až do 2000, roční průměrná úroda v této zemi byla asi 197 milionů liber (libra je 453.592 gramů). Měnila se z 235 milionů dolů na 195 milionů, ale průměr byl asi 197. Před rokem 1989 byla průměrná produkce odhadnuta na 225 až 235 milionů liber za rok, ale zavlečení roztoče varroa a devastace, které způsobil se o to postaraly.

Po 2000 se úroda mandlí v Kalifornii začala zvyšovat, a pěstitelé mandlí potřebovali víc a víc včel na opylování rozšiřujících se sadů, a včelaři ze vzdálenějšího východu začali přesouvat včely do Kalifornie každé jaro. Někteří je přestěhovali na podzim, před zimou, a přezimovali v prázdných polích a parcelách. Krmili včely kukuřičným fruktozovým sirupem a pylovými doplňky až dokud mandle nerozkvetly. Během té doby, se podělily o každého myslitelného škůdce a predátora a o nemoci se včelami z celých USA. Tato aktivita se každý rok zvětšovala, a více a více včel přicházelo na západ každý rok, jak stoupala cena za opylování, a každý rok bylo méně a méně včel co pomáhalo, tak cena stále rostla… To byla vzestupná spirála za opylovací dolary, a sestupná spirála pro zdraví včel.

Produkce medu v USA odrážela tuto sestupnou spirálu jak se průměr produkce medu snižoval ze 197 milionů liber směrem na 170 milion liber v ročním průměru - nezdravých 14% pokles.
Mezitím počty včelstev v 1989 byly na 3.55 milionech - ale potom začal stále a překotně klesat, skončil tento rok na 2.3 milionech včelstev - dokonce ještě nezdravější 35% pokles.
Ve stejný čas, ceny medu šly z průměru v 1995 $0.69 za libru, na letošní $1.41 za libru. To je velmi zdravý 104% vzestup - mnohem větští než inflace (jeden dollar v 1995 má cenu $1.39 dnes). Tak dnešní nastavená cena za med je kvůli jiným, vnějším faktorům… nabídka a poptávka? Možná ano, možná ne.

Během této stejné doby spotřeba medu na hlavu v USA nekolísala ani gram, zůstala stálá na 1.2 libry medu na osobu, za rok. Ovšem je nyní více lidí, než bylo v 1989, a tak celkové množství konzumovaného medu se zvýšilo na 450 milionů liber za rok. Tudíž včelaři USA produkují něco jako třetinu medu spotřebovaného tady každý rok. Podle záznamu vysokých cen, záznamu nízkých počtů výrobců, postupně zvyšované spotřeby, byste si mysleli, že by mohlo na trh vstupovat víc včelařů, produkujících více medu aby profitovali na trhu. Ale bohužel tomu tak není.

Proč ne? Jsou k tomu dva důvody. Zahraniční dovozy se zvýšily a přichází sem med za stále nižší ceny, než umí včelaři USA lukrativně vyprodukovat. Ty převzaly velký podíl trhu… primárně průmyslový trh protože mnoho z dovezeného medu nemá stolní kvalitu… mnoho (ale jistě ne všechen) je silný, tmavý a ne světle zabarvený jetelový med než je běžný med v regálech prodejen potravin. To je jeden důvod.

Ale druhý? Druhý důvod může být v důrazu a obchodu s opylováním mandlí. Není pochyb, že přesouvání tisíců a tisíců včelstev ze středozápadu a jihu do Kalifornie každý rok vytváří vysokou úroveň stresu včelám, vybavení a včelařům, kteří se o ně starají. Přidejte k tomu další stres ze sezení v pustých polích s tisíci a tisíci jiných včelstev… některé jsou zdravé, některé nejsou, a některé jsou již mrtvé a vylupovány a zničeny všemi těmi tisíci včel, hledajících snadnou potravu.
A v některých včelstvech, které se zeslabily vystavením novým pesticidům, vystavení nové nemoci Nosema C. a včelstva přiliš hladová, než aby se řádně postarala o sebe a potom, doprostřed toho, jsou hozena do nového nebo změněného patogena a co potom máte… To co máte je jako když někdo kýchne ve výtahu plném lidí. Okamžitě je každý vystaven tomu, co obchází kolem ten den, týden , nebo rok. Ne každý to chytne protože někteří jsou zdraví, někteří jsou imunní a někteří mají štěstí. Ale někteří to chytí. V tomto případě, někteří umřou. A někteří ještě jsou. Ztráty včelstev jsou stále běžné kvůli nemoci hroucení včelstev, nebo podezření na CCD. Ale tento rok ne tolik jako minulý, nebo zatím ne tolik.

Včelařští inspektoři zase počítají ztráty včelstev a brzy to budou mít hotovo. Budeme vědět potom jak dobrá, nebo jak špatná byla zima. Ale bylo více včel k dispozici než bylo potřeba tento rok, a to je zdravý obrázek pro změnu.

Ale produkce medu? Čísla vyprávějí příběh. Varroa především, levné importy potom, a nejvíce nedávná nemoc hroucení včelstev si vzalo svoji daň na schopnosti včelařů USA produkovat úrodu medu každý rok. Můžete chovat včely, udržet je zdravé, opylovat plodiny, dělat med a zůstat v podnikání… ale je to snadné pro tři ze čtyřech včelařů.

Tak si možná rychle kupte sklenici místního medu tento rok. Brzo ho nemusí být dost.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 sucubus sucubus | Web | 11. března 2009 v 12:50 | Reagovat

zajímavej blog

2 Roman Pavlica Roman Pavlica | E-mail | 12. března 2009 v 1:56 | Reagovat

Snad konecne nekoho trkne, ze takovy intenzivni chov nemuze vcela vydrzet, zatim to plati jenom u vcel. Kdo vi, co bude priste ...

3 Eman Eman | E-mail | Web | 12. března 2009 v 5:58 | Reagovat

Už je to tam za mořem pár roků "trká" a snaží se to řešit. Určitě si ty problémy vyřeší a to bez státních dotací. Někoho by taky něco mohlo trknout tady.