Chov včel bez chemikálií, první část

6. února 2009 v 18:19 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Nedávno jsem prohlásil přátelům, že kdybych si myslel, že existuje způsob jak chovat včely bez chemikálií, dělal bych to.

Když jsem pozoroval včelstvo potom co podlehlo škůdcům, tak jsem připustil léčení antibiotiky a akaricidy jako část nákladů souvisejících se včelařením.

Ovšem, chemikálie se používá jako poslední instance v jakémkoli systému IPM (Integrated Pest Management), ale s roztoči varroa jsme vždy, jak se zdá, v krizové situaci. A s nezbytným chemickým mlýnkem rezistence na pesticidy a stále novými recepty, někdo by chtěl rád vědět "Jak se z toho dostat?"

Tak jsem se rozhodl navštívit některé včelaře, kteří opustili chemikálie, abych viděl co dělají. Toto není článek "Jak na to" nebo podrobný popis jak moji přátelé včelaři zvládají jednotlivé problémy, ale shrnutí myšlenek, které můžete využít k vyvinutí systému, který funguje ve vaší oblasti. Včelařství je velmi lokální práce a včelař může snadno "přijít o kalhoty" pokoušením přebírání starého systému na novém místě, kde není obeznámen s podnebím, florou nebo terénem. To samé má význam pro neměnění metod při přizpůsobování novým a jiným tlakům škůdců nebo prostředí.

Jsou tři hlavní oblasti, na kterých můžeme pracovat při vývoji včelařského systému spoléhajícího na málo nebo žádné pesticidy. Oblast číslo jedna je: Šlechtění. Jestliže máme nebo můžeme získat rezistentní včelu ke škůdci, mnoho jiných technik nemusí být zapotřebí.
Za druhé, a toto bude hlavní zaměření tohoto článku, je ošetřování. Je velký počet manipulací a přístupů k ošetřování včel, které byly vyvinuty ke zlepšení zdraví včelstva nebo alespoň pomáhají rychlé regeneraci z velkých ztrát.
Nakonec, je kategorie vybavení. Včelaři jsou kutilové a vymysleli velkou spoustu udělátek a pomůcek ke zjednodušení (nebo ke zkomplikování!) své práce.

Praxe šlechtění včel ve skutečnosti začala doopravdy vážně když nám Langstroth dal úplnou kontrolu nad vnitřkem úlu a tudíž včelí matkou. Ihned se začaly nadšeně hledat "lepší" včely po Zeměkouli. Lepší mohly znamenat: snadněji zvladatelné, s velkým výnosem medu, lepší opylovatelky, dělající bělejší víčka, prostě lépe vypadající včely celkově (Zlaté Italky). Ve dvacátém století, výzkumníci pracovali a snažili se pochopit složitost včelí dědičnosti a pokoušeli se rozmnožit velké úspěchy zemědělských hybridů. Průměrný včelař má několik voleb ohledně šlechtění včel. Nebudu tomu věnovat moc času, protože jiní o tom rozsáhle psali. Nejjednodušší metoda, a snad nejlepší pro většinu lidí, je koupit matky od někoho, kdo uspěl ve vývoji rezistentních včel. Kdo je má? Tedy nechtěl bych moc spoléhat na reklamu. Hovořte s včelařskými přáteli a dovíte se, kde jsou zdroje robustních včel.
Jestli jste dobrodruzi, můžete zkusit chovat matky sami. Je to poněkud komplikované a nejsem si vůbec jist že většina lidí budou mít v tom šťastnou ruku. Ale jestli se vám to daří, můžete zvolit dva přístupy k vyvinutí dobrého kmene. Jeden, nechte vnímavé včely vymřít. Toto je tvrdá pilulka ke skousnutí, ale nechat včely zemřít využívá proces přirozené selekce a vyplevelení slabších kmenů. Jinak, můžete použít testování na roztoče a určit včelstva která prosperují s malým počtem roztočů, a chovat z těchto včelstev.

Hlavním ohniskem tohoto článku má být ošetřování. Asi před dvaceti lety, jsem četl článek o komerční produkci jahod v Kalifornii. Popisovali nový koncept ošetřování jahod jako roční plodiny. Jahody ovšem jsou trvalky, ale jako plodina byly obecně pěstovány, sklízeny řadu let a potom zaorány. Pole měli sklon vytvořit škůdce a výnosy se snižovaly. Roční úroda jahod vyžaduje na začátku větší vstup ale když se zaorávají každý rok, kontrola škůdců je menší problém. Tehdy jsem přemýšlel o tom, že by se něco mohlo využít u včelařů. Ve skutečnosti včelařský průmysl již používá podobné praktiky. Spíše než považovat včelstvo za trvalku která bude plodit rok po roce, zjistilo se že nová včelstva pracují s větším úsilím a snadněji se zvládají. Mnoho včelařů jednoduše nechají problémová včelstva vymřít, čímž eliminují celou diagnozu a opraví metodu ošetřování, která je velmi časově náročná. Namísto toho by se soustředili na vytvoření oddělků podle vlastního načasování, a tak získali maximálního výnosu ze své práce.

Tak se na včelstvo obecně pohlíží jako na pěstování jahod, aby se vytvořilo a provozovalo pár roků a nahradilo se spíše než kultivovalo a obnovovalo. A na dalekém severu se vyvinula skutečná roční forma včelaření. Jestliže dobře vědí, že včelstva by pravděpodobně nepřežila zimu, progresivní včelaři kupují včely z jihu, využijí je v létě a na podzim je vybijí. Co mám na mysli je roční systém, který může kdokoli použít a nezahrnuje vybití včel. Ztratíme dost včelstev jak to bývá, a tak musíme mít po ruce systém, kterýnová včelstva přivede. Osvojení si takového přístupu by vám dovolilo se obrátit zády k léčení roztočů a nechat přírodu pracovat jak umí.
Nejlépe je mít včelstva v několika stádiích a nespoléhat se příliš mnoho na jeden konkrétní plán.

Tím myslím: Vytvářet oddělky na jaře a také dělat oddělky koncem léta. Včelstva začnou v časném jaru stavět rychle, nerojí se, a měla by dělat med v létě nebo na podzim. Aby se získal jarní med, nebo zajistilo opylování, musí se spolehnout na včelstva z předchozího léta. Přesná data budou záviset na vaší poloze a na přírodě a její nabídce snůšky. Mnoho operátorů jezdí na jih, dělají oddělky během zimy a vozí je na sever.

To, co je nutí dělat tento roční plán, není vybíjení včelstev na konci roku, ale spíš toto: Včelstva se rozbijí když jsou v nejlepším. Moje oblíbená metoda dělání oddělků je odvézt celou včelnici na nové místo několik mil daleko a ihned (nebo další den) rozbít včelstva do mnoha nových jen co jich můžete získat. Pár rámků plodu a včely budou časně na jaře pracovat. Každé včelstvo je rozděleno do zřejmé skupiny (nebo označí se skupina tužkou), všechna malá včelstva v té skupině pocházející z jednoho původního včelstva. Za tři dny, se můžete vrátit a vložit matky do každého úlu který nemá čerstvá vajíčka. Toto velmi zjednodušuje nalezení starých matek: Budou v oddělcích s čerstvými vajíčky a mělo by být snadné je v malých jednotkách nalézt. Tyto starší matky by měly být nahrazeny také.

Jiný klíčový bod v tomto systému je: nemusíte získat tolik medu z každého včelstva jak jste zvyklí. Ale pamatujte, na čem záleží není průměr ale celek. Skutečně nezáleží jestli získáte tunu z deseti úlů nebo třiceti. Stará metody mít opravdu silná včelstva produkující 100 nebo 150 kg průměr přináší s tím celou řadu problémů. Druhý a třetí rok včelstva jsou více náchylná k rojení, musí být pečlivěji hlídána na prostor se zásobami a vyvinou si vysokou úroveň roztočů. První rok se včelstvo nebude rojit a celá včelnice může být doplněna medníky stejně, jelikož mají stejnou sílu, a vyžadují menší individuální pozornost.

Aby se získalo tolik medu jak je možné, měla by se dát na první nástavek dát mateří mřížka. To nutí matku plně obsadit rámky v plodišti a vytlačit med do medníků. Stará metoda umístění mřížky přes druhý nástavek vyžaduje velmi silná včelstva. Jestli včelstvo nepřetéká, jsou pravděpodobně na vrcholu dávají hodně medu do druhého nástavku a odmítají se přesunout do medníků. S tímto systémem je to lepší nepoužívat vůbec mřížku než ji dávat na druhý nástavek.

Avšak mít jeden nástavek plný plodového hnízda má mnoho dalších výhod a je to široko rozšířená praxe. Ovšem musí se zajistit aby včelstvo mělo dovoleno mít jeden plný medník medu na konci sezony, jestli někdo plánuje přezimovat včelstvo. Zda tento med je veškerý v jednom nástavku, nebo jednotka má více než jeden nástavek, závisí na vašem ošetřování včel a vaší oblasti.

Krátce se zmíním o mechanických opatřeních: účelových zařízeních. Ovšem, první příčka v IPM žebříčku je použití nechemických metod jako základní čistota. V čistých, uklizených včelnicích bez hromad mrtvol a nepořádku je příjemnější pracovat a je to asi zdravější. Mechanická opatření by zahrnovala síťovaná dna, trubčí mezistěny (ke sbírání a odstraňování zamořených trubců roztoči, mezistěny s menšími buňkami, elektrické pasti na roztoče, otočné rámky s plodem atd. Tyto všechny mají své obhájce a byly popsány dlouze, tak je přeskočím.

V této době vysokých ztrát včelstev, jediný chytrý tah je dělání nových včelstev tak rychle jak můžete. Možná musíte přijmout menší výnos na úl, ale můžete zjistit že můžete mít tímhle způsobem více medu za vaší práci. Dělání oddělků ze silných a energických včelstev bude úspěšnější, než rozdělování včelstva při poklesu, možná vám pomůže vyhnout se frustrující zkušenosti mít velký počet včelstev břichem nahoru.

Poděkování: Rád bych poděkoval Alanu Mikolich a Mike Johnston za jejich pomoc a inspiraci při psaní tohoto článku.

Email: peterlborst (v) gmail.com
Phone: 607 277 1285

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Anton Turčáni Anton Turčáni | E-mail | 6. února 2009 v 20:13 | Reagovat

Tím myslím: Vytvářet oddělky na jaře a také dělat oddělky koncem léta. Včelstva začnou v časném aru stavět rychle, nerojí se, a měla by dělat med v létě nebo na podzim.

Len jednu pripomienku k týmto dvom vetám.

Jedného času (asi pred 20-timi rokmi) sa dostával k včelárom rada, ako zamedziť rojeniu. Strašne jednoduché, len bolo teba na jar vychovať vychovať matky (čím skôr) a tieto mladé matky pridať do včelstiev, čo však nie je až také jednoduché, jar musí teplá.

Dokázal som to, 10 mladých oplodnených matiek som pridal do včelstiev včas (niekde to mám autenticky zapísané), ešte pred kvitnutím agátu.

a čakal som na ten zázrak. Už po týždni sa začala prejavovať náznaky rojovej nálady. Skrátka, 7 včelstiev sa vyrojilo, tri boli sterilné, čo nevyvrátilo ale ani nepotvrdilo oprávnenosť tvrdenia.

Môj uzáver, vo včelstvách kde už prebiehala skrytá RN, tá pokračovala ďalej a končila vyrojením. To svedčí o tom, že rojová nálada nie je nejaký vis major, ale začína oveľa skôr, možno už v teplej zime, keď M dokáže naplodovať a včely dokážu  vychovať až do 8 tis. včiel. Tri nevyrojené včelstvá by sa neboli podľa mňa vyrojili aj v prípade, keby som im nebol vymenil matky. Ono je to so včelami zložité, Keď si človek myslí, že vyhral, včely zmenia stratégiu a všetko je v háji.

2 Pavel Holub Pavel Holub | E-mail | 7. února 2009 v 15:50 | Reagovat

Co jsou to "elektrické pasti na roztoče"?

3 Eman Eman | E-mail | 7. února 2009 v 18:13 | Reagovat

http://nimss.umd.edu/homepages/saes.cfm?trackID=2017

Je to patentovaný vynález. Trubčí plást prodrátovaný. Jak se tam nalákají roztoči, tak elektricky se zničí trubci i roztoči, včely to vyklidí a může se pokračovat.

4 Eman Eman | E-mail | 7. února 2009 v 18:15 | Reagovat

mite zapper