Informace ze světa Internetu hlavně o včelách a včelařích, a česky

Zase se potvrdilo, že včely umí počítat do čtyř

29. ledna 2009 v 10:16 | Eman |  Biologie a šlechtění včel
Škoda, že včely neumí počítat do pěti.

Tak by na ně neplatilo to rčení, které se používá, když někdo chce o někom říci, že je blb, a tak řekne že "neumí do pěti počítat". O včelách bych to tedy nikdy neřekl, ale jak je vidět, tak je to pravda.

Vědecká zpráva opět potvrdila, že včely vnímají rozdíly mezi čísly. Píše o tom Osel a ten čerpal ze zdrojů PLoS ONE, 4(1): e4263 DOI: 10.1371/journal.pone.0004263


O této objevené schopnosti včel jsem psal zde již v minulém roce na blogu. Ale patrně se tato schopnost včel potvrdila dalším nezávislým výzkumem.

Včela narazí a letí skrz počáteční zkušební vzor (S) před proběhnutím 1m dlouhým tunelem s plexisklovou stříškou. Za vchodem je maskování komory výběru. Masky brání včelám ve zkušenosti podnětů v rozhodovací komoře dokud do ní nevstoupí, a před spatřením napaječe z rozhodovací komory. Po vstupu do komory výběru, jsou jí předloženy dva obrazce pro výběr (C1 a C2), jenom jeden z nich (C1 je ten případ) má stejný počet teček jako S. Včela musí vybrat shodný obrazec C1 aby získala skrytou odměnu roztoku cukru.

Základní výcvik

Skupina přibližně 20 včel byla trénována v upraveném aparátu y-bludiště k provedení základního úkou [9] se stejnými vzorci dvou proti třem modrým tečkám. Krátce, když včela vstoupila do aparátu, narazila na zkušební vzorec, řekněme dvě modré tečky, což se muselo zachytit do její pracovní paměti. Včela potom musela proletět 1 metr dlouhým tunelem a potom do rozhodovací komory, kde se jí ukázaly dva rozhodovací vzory, jenom jeden z nich byl stejný se zkouškou. Jiný vzor byl sestaven z tří modrých teček. Včela si musela vybrat shodný vzor (dvě tečky), aby získala odměnu cukrovým roztokem ze skrytého umělého krmítka. Včela která udělala nesprávné rozhodnutí byla vypuštěna z bludiště a dovolilo se jí to zkusit znovu. Avšak, použila se pouze data prvního pokusu pro každou včelu. Pozice rozhodovacích vzorců byly každých deset minut přehazovány, ab se zabránilo vývoji preference strany. Tudíž každý zkušební vzorec byl představen po dvacet minut během výcviku. Pokaždé se pozice výběru vzorce vyměnily, také se otočily o 180°, jako byl zkušební vzorec. Jakmile byl výcvik ukončen na zvláštní zkoušce (řekněme, dvě tečky), byl nahražen soutěžní zkouškou (tři tečky); tato zkouška byla také představena po dvě desetiminutové relace. Ve všech, každý pár soutěžních vzorců byly představeny včelám ve čtyřech orientacích: dvě tečky (kolmo), dvě tečky (stočené), tři tečky (kolmo), a tři tečky (stočené). Výcvik, včetně předvýcviku a řádného výcviku pokračoval po celé tři dny, v kterém čase včely byly schopny konzistentně řešit úlohu DMTS. Během řádného výcviku, masky za vchody dvou výbíracích komor (viz obrázek) zcela bránily včelám vidět napaječku v odměňovací komoře z rozhodovací komory. Během této doby se získala křivka učení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 laoness laoness | 31. ledna 2009 v 10:11 | Reagovat

hmm.....xD TO BYCH DO VČEL NEŘEKLA ...

2 Anton Turčáni Anton Turčáni | E-mail | 31. ledna 2009 v 22:30 | Reagovat

Proti otázka a vôbec vie včela napočítať do štyroch. Musela by mať svetlo a v tmavom úli nevidí ani na "krok".

Dnes som opravoval peľové dná, blíži sa sezóna. Neviem prečo, ale vtedy mi zišla na um myšlienka o počítajúcej včele, o ktorej to tvrdí profesor Zhang, ktorá keď sa mala rozhodnúť aby našla ponúknutú potravu, ak boli 4 značky na ceste ku potrave, nevedela sa rozhodnúť či je na správnej adrese.

A tu som pri merite veci. Často obdivujem chovanie včiel na peľovej mriežke ktorá má u mňa do 600 otvorov, na ktorých stráca peľové obnôžky. Vidím tú nechuť prechádzať 5 mm otvormi, a stále hľadajú cestu ako ich obísť, aby vzácny náklad dopravila do úľa.

Na mriežkach ( robím si aj sám) sa objavia 1-2 otvory s väčším otvorom, náhodou ich jedna včela objaví, cez ktorý dokáže prejsť do úľa aj s nákladom a ďalšie ju nasledujú.  Stoja v zástupe a postupne vchádzajú do otvoru.

V podmete je tam, otvor pri otvore, ako môže použiť v tme zrak, keď jednak otvor ako otvor, nekonečný počet otvorov, aj človek učenlivý by mal problém ich spočítať.

Naozaj včela, ak sa chce dostať k potrave si zráta za letu počet značiek, nezmysel. Často pozorujem včely ako naučené cesty pri výlete a príchodu do úľa bez výnimiek dodržujú, bez toho, aby na cestu videli. Po vložení peľového dna sa tieto včely chcú dostať von z úľa, Majú tú možnosť, ale ony tvrdohlavo  sa snažia dosť z úľa tam, kde npr. po stene schádzali na dno úľa. Dovtedy vlhčia sololit (používam ho pri peľových dnách) slinami, kým sololit nerozložia na buničinu a cez otvor sa dostanú na dno úľa.

To je len jeden prípad, ale sú rôzne situácie pri ktorých sa to dá pozorovať. Včela ak si raz zapíše do fotografickej pamäti ako z úľa vyletela a prvý raz sa doňho dostala, tak sa tejto cesty drží. Pozoroval som včelu, ktorá priletela do úľa s peľom, sadla na pätku úľa a vošla do letáča, no hneď sa vrátila vyletela pre úľ a znovu sa to opakovalo, až na teraz sadla na stenu úľa nad letáčom a bez problémov vošla do úľa dolu chrbtom, to bola jej naučená cesta.

Teda fotografická pamäť je tým vodítkom, ktorý včelu naviguje do úľa, do pamäti sa obraz dostal pomocou očí a preto nemusí počítať počet značiek.

Sú to samozrejme len empirické skúsenosti získané pozorovaním, ale môže to takto fungovať.

3 Jarka Jarka | E-mail | 6. listopadu 2013 v 7:59 | Reagovat

Rčení "neumí do pěti počítat" znamená, že se někdo tváří nevinně, jako neviňátko, nikoli že je blb :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama