Informace ze světa Internetu hlavně o včelách a včelařích, a česky

Malé sklenice na med a zloduch Pazderka

13. ledna 2009 v 19:32 | Eman |  Český svaz včelařů, organizace, dotace a jiné
Tenhle poťouchlý zloduch svými polopravdami a lžemi šířenými po internetu nás včelaře natolik zblbnul, že jsme přišli o terno - malé svazové sklenice.

Můžeme si za to sami, a asi budeme hodně litovat. Ještě že být hloupý není trestné.

Ale dost ironie. Pan Šmied se možná trochu zlobí na ty včelaře, co si závazně neobjednali 200 tisíc malých sklenic. Já jsem mezi nimi. Jsem průměrný včelař, takových je nás podle zákonů statistiky nejvíce a opravdu ale opravdu nechápu proč bych měl zákazníka přesvědčovat, že místo 1 kg medu za 100 Kč by měl kupovat 2 x 0.5 kg za 110 Kč, anebo, ať na tom tratím s vyšší pracností i cenou za sklenice a etikety, zase za 100 Kč.
Myslí si autor toho článku, že nakoupením a používáním malých sklenic od včelařů se zamezí prodeji falšovaného a narušeného medu? Rád bych věděl jak. Obchodníci co šíří falešný med v supermarketech, ti to dělají proto, že se jim to dobře vyplatí (levně nakoupí a draze prodají) i přes občasné pokuty od kontrolních orgánů. Asi těch kontrol je málo a jeden subjekt kdo by to mohl ovlivnit je právě ČSV. A lidé co nakupují levný med po 0.3 a 0.5 kg nikdy ke včelaři pro med nepřijdou. Tyto dva trhy se míjí a považovat proto drtivou většinu včelařů za "neprozíravé" je přinejmenším troufalé. Dopadlo to takto a nevidím žádný důvod se na někoho zlobit, i kdyby se mě malá sklenice líbila. A zlobit se na Pazderku taky nebudu.
Proč konec konců moudří a předvídaví funkcionáři svazu negarantovali těch 200 tisíc malých sklenic možná v ceně po 7 Kč (1 milion 400 t Kč). V tom svazovém hospodářství by se takový pakatel (půjčka) lehce ztratil, vždyť se tam ztratila i větší suma a jede se dál močálem černým….. Nebo by se dočasně zvýšily příspěvky…?

Článek, který je na webu ČSV uložen jako dokument Microsoft Office .doc v novinkách a já to tak nemám rád, chci totiž číst text a ne se "mazlit" s otvíráním Wordu. Tak ať se vám to lépe čte.

MALÉ SVAZOVÉ SKLENICE? FIASKO!


Dne 6. října 2008 byla na webu ČSV www.vcelarstvi.cz zveřejněna výzva předsedy a tajemníka svazu, jejímž předmětem bylo zapojení se včelařů do systému získání závazných objednávek sklenic o objemu 370 ml (cca 0,5 kg) s reliéfem kombinované ochranné známky "Včela na buňce s textem ČESKÝ MED". Stejný text pak byl publikován v časopisu Včelařství č. 11/2008 (str. 301). Výzva byla reakcí na řadu požadavků jednotlivých včelařů i organizačních složek svazu v návaznosti na jejich oficiální jednání (např. schůze základních organizací). Vesměs se jednalo o reakce na úspěšně zavedenou a dnes včelaři a jejich zákazníky velmi oblíbenou svazovou sklenici o objemu 720 ml (cca 1 kg). Zavedení této sklenice a její výrobě předcházela obdobná výzva, která se setkala s mimořádným zájmem a podporou včelařů. Výzva, která je současně průzkumem zájmu o "malé" sklenice, měla termín zaslání přihlášek do systému 30. listopad 2008. Akceptovány byly pochopitelně i přihlášky došlé po tomto termínu.
Jaký je výsledek? Nazývejme věci správným jménem a co možná nejkratší formou. Výsledek je tedy: Fiasko, mimořádný nezájem.
Nemíním zde dělat rozbor příčin nezájmu. Je jich poměrně široké spektrum. Ale zcela jistě nezájem odráží aktuální stav na domácím trhu s medem. A myšlenkové pochody včelaře, který uvažuje z okamžitého pohledu zcela pragmaticky. Nepotřebuji malé sklenice, když zákazník přichází za mnou sám a bere med v obalu na 1 kg, ještě lépe však na 5 kg. To, že nejen v Evropě, ale i ve světě je menší obal naprostou samozřejmostí, mne nezajímá.
Nikoho nelze nutit. Propásli jsme ale jedinečnou příležitost získat malé, cenově příznivé sklenice. Sklenice, jejichž formy by uhradil výrobce, pokud bychom prokázali zájem o minimálně 200 tisíc kusů. Zájem však neprojevila jediná základní organizace, jediná okresní organizace, ani komerční včelaři, ani profesionálové. Zájem o 32 tisíc sklenic projevilo 10 (slovy deset) včelařů. Z toho o téměř 20 tisíc přítel Petr Sedláček. Jemu i zbývajícím devíti přátelům si dovoluji vyjádřit poděkování za pochopení významu malé sklenice na trhu (Bryl V., Hanzlík J., Miesbauer J., Peroutka M., Rubeš R., Sojka L., Špindler B., Vítovec M. a Vymlátil V.) a zaslání přihlášky do systému. Ostatním včelařům jistě alespoň v duchu poděkují někteří výrobci, zpracovatelé, falzifikátoři a obchodníci s medem, kteří s radostí dodávají v malých baleních med falšovaný či jinak poškozený do sítí našich supermarketů. Radost budou mít jistě i anonymové či uživatelé pseudonymů typu Gustimiliána Pazderky ve službách těchto falzifikátorů. Anonymové, kteří na různých elektronických fórech směsí pravd, polopravd a lží snadno ovlivňují myšlení přátel včelařů, kteří jim věří a důvěřují.
Jsem přesvědčen o tom, že i nerealizované nápady a myšlenky se pohybují po spirále. Jsem tedy přesvědčen, že myšlenka malých svazových sklenic se vrátí. Zvlášť když požadavek na ně vzešel od řadových včelařů. Její realizací se bude zabývat za jiných podmínek zcela jistě někdo jiný. Třeba se ten jiný setká s větším pochopením a přispěje tím ke zvýšení prodeje kvalitního českého medu "ze dvora" i v době jeho přebytku na trhu. Přispěje tím k tomu, že významný podíl českého medu nebude míchán s medy s rezidui antibiotik a sulfonamidů, s cukry z C-4 rostlin, škrobovými hydrolyzáty a jinak poškozenými medy dovezenými ze zemí mimo EU.

RNDr. Robert ŠMIED
sekretariát ÚV ČSV

Kontakt na autora:
smied@vcelarstvi.cz

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tomáš Mudroch Tomáš Mudroch | Web | 13. ledna 2009 v 21:25 | Reagovat

No vidíte a já zas nechápu proč byste měl zákazníka přesvědčovat, aby si koupil 2x 0.5 Kg medu. Vždyť by to měl být především zákazník, který se rozhodne v jakém obalu si med koupí. Už vůbec nerozumím proč byste na tom měl tratit. Vyšší pracnost = vyšší cena. Pan Šmied Vám nikde nenařizuje, že musíte 0.5 Kg prodávat za 55 Kč. Vždyť cenu můžete stanovit na 60 nebo 65 Kč. Samozřejmě asi namítnete "proč by si zákazník kupoval menší sklenici, když v 1 kg balení je levnější". Třeba proto, že med za 100,- Kč se mu zdá mnoho, když v supermarketu vidí sice menší balení, ale za 60,- Kč. Třeba je to podobné jako s dobíjením mobilů, proč si všichni dobíjí kredit nejlevnějším kuponem vícekrát, než aby si koupil rovnou dražší kupon? Vždyť je to tak nevýhodné pořád dobíjet...

V jednom se však možná shodneme, a to že článek p. Šmieda je psán zbytečně emotivně. To ano. Na druhou stranu dokáži pochopit frustraci p. Šmieda. Ono je totiž vždycky jednodušší něco kritizovat než něco vytvořit. Proto si já osobně myslím, že je škoda, že se "malé" sklenice nebudou realizovat. Tím netvrdím, že by měly úspěch. Nakonec to se ani nedozvíme, jelikož se vyrábět nebudou.

Tomáš Mudroch

2 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 13. ledna 2009 v 22:39 | Reagovat

To mě mrzí, že nebudou půlkilovky, protože v rakousku mají i čtvrtkilovky se včelařským motivem. Je ale fakt, že 95% mé produkce prodám v kilovkách. Takže jednu paletu půlkilovek bych měl na několik let.

3 Petr Texl Petr Texl | E-mail | 13. ledna 2009 v 22:51 | Reagovat

RNDr. Šmied (resp. skretariát ČSV) přeskočil několik stupňů marketingu. Stejnou chybu udělal tajemník Peroutka, když jsme asi před 4 lety na semináři učitelů v NASA upozorňovali na potřebu svazových sklenic, tak nás odbyl okamžitým hlasováním kdo je pro sklenice. Myslím, že se tenkrát zvedly se mnou pouze 3 ruce. Nasledovali sklenice jako jeden bod v kacířských i2j a dnes: jeden z největších úspěchů ČSV.

Když vyjedete ven na západ (a oni tam také jezdí), tak i med u včelařů se prodává hlavně v 0,5 a 0,250 kg. balení. Je to tím, že kvalitní med má charkter léčivé poživatiny, více stojí (obvykle minimálně 2,5 euro/0,25 kg). K tomuto poznání a takovým cenám jsme ještě nedospěli. To něco stojí (články, přednášky, argumentace, propagace).  Nezadebatelná je také suma peněz za skleničku - ta je opticky nižší (obchodníci v obchodech tuto poučku ctí velice dobře). Abych to shrnul a porovnal se "západem": U nás je menší spotřeba medu na hlavu ale prodává se hlavně ve velkém balení - ve vyspělých státech je to právě naopak. - Je to k zamýšlení.

4 Eman Eman | E-mail | 14. ledna 2009 v 6:06 | Reagovat

k (1) - Nepopírám že menší sklenice by se někdy hodily, ale já je ještě nepotřebuji. Ještě jsem neměl zákazníka, který by po mě chtěl med v menším balení než 1 kg, naopak někdo bere 5 i 10 kg. Určitě se to bude časem měnit, ale mě teď zejména vytočila argumentace v článku proč včelaři nechtěli malé sklenice. Takové důvody odmítám.

5 Leoš Dvorský Leoš Dvorský | 14. ledna 2009 v 9:22 | Reagovat

Hodily by se i velké sklenice (4l). Je přeci normální, že každá česká rodina má na stole 5 kg. sklenici s medem. Nebo vy to prezentujete jinak? Samozřejmě jako "léčivky" bych ty 0,5 a 0,25 bral. Ono je to jako s projektem na Včelpo, také se o tom jen blafalo a nikde nic pořádně připraveno. Výsledek všichni známe. Nebo vy jste viděli nějaké návrhy, které by přisly na organizace?  Já si ale myslím, že je škoda ztrácet s takovými hloupostmi (tím myslím ten dopis) čas. Jsem přesvědčen, že tzv. svazovné sklenice, tj. převzaté od 2ij jsou bez certifikace k ničemu. Každý aktivní včelař si poradí i bez nich.  To, že je včelaři "nepotřebují" o něčem přeci vypovídá. Ony se ty svazovné sklenice mohou obrátit i proti včelařům a značce Český med. Stačí, aby nějaký "profík" do nich napral něco nekvalitního a je vymalováno.Poptávka po medu má poměrně malou přužnost. Pak budeme všichni hledat sklenice jiné a snažit se, jak se odlišit, aby nás zákazníci neházeli do jednoho pytle. Sklenice všech velikostí, ano. Bez certifikace kvality, ne! To je ale jen můj názor. Každý má svojí marketingovou strategii a svůj rozum.

6 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 14. ledna 2009 v 11:29 | Reagovat

Víte jsem všeobecně skeptický k organizování takových aktivit na úrovni dnešní ČSV. Ani ne kvůli obsahu sklenic ale z principu jakési evoluce názoru - našich zákazníků a k souborů vícepráce, co taková aktivita vyžaduje. Ta evoluce je mnohem aktivnější než názor pan Šmieda, který mne nějak neirituje. Sám bych mu klidně poradil v tomto směru s balením medu mnohem lepší účinnější akci s mnohem lepším dopadem pro členskou základnu a to bez obtěžování OV a ZO.

K malému balení.

Říci, že zákazníci nechcou malé balení nemohu. Mám totiž na rozdíl od Emana jinou polohu a tím jsou hranice státu. Opravdu jsou zákazníci, kteří chcou "malou skleničku". Bohužel pro mne to je otázkou takovou, že raději zákazníka slušnou formou přesvědčím o koupi velkého balení za nižší cenu za kg a ať si to už na stůl dá do čeho chce, než se zdržovat s malým balením. Pokud ho nepřesvědčím, přišel jsem relativně o zákazníka na malé balení, který se ale může příště rozhodnout jinak. Pravdou je, že ale je určitý zvyklostní nesoulad proč chce někdo malé balení medu. Je rozdíl mezi zákazníkem který je z Rakouska zvyklý nakupovat malé balení "zázračného medu" a mezi zákazníkem českým - "šetřivým". Chci tímto říci, že nemám důvod si myslet, že by i ten rakušák by vyžadoval jen malé balení. Není to pravdou, jde spíše více po kvalitě, ale také umí hodnotit balení přes cenu.  Zatímco český zákazník jde převážně jen po částce co utratí.

Souhrnem.

Chvála tomu, že vůbec něco na úrovních svazových špiček jde. Nelíbí se mi ale, že se tak fantazíruje na těchto úrovních místo hodnocení faktů.  Věta:  "Nemíním zde dělat rozbor příčin nezájmu. " je přesně to, očem mluvím. To, co je za touto větou patří do diskuze a ne na oficiální zprávu o výsledcích jedné z aktivit ČSV.

7 Karel Karel | 14. ledna 2009 v 15:10 | Reagovat

V přímém prodeji prodávám většinu medu v menších sklenicích. Zákazníci si na ni zvykli i když si můžou vybrat. Při objednávkách "přes někoho" se tradičně pracuje s "kilovkama".

Marmeládu taky nakupujeme v menších skleničkách. Pokud nepečeme cukroví atd. Myslím že trh s medem k tomu jednou dojde. Stejně tak jak vedení ČSV pomalu dochází, že podstatná je myšlenka a ne od koho pochází, tak se jednou naučí i marketingu a přesvědčí alespoň všechny včelaře v Křemencové aby si objednali skleničky. :-) A to je první krůček a pak nebudou muset hledat nepřátelská a rozvratná internetová centra v žoldu obchodníků s medem. :-)

Problém je, že včelaři vyrůstali v dobách, kdy stačilo jen naznačit, že mám zboží a lidi se ukázněně stavěli do fronty. A někdo si možná stále ještě nevšiml, že se časy změnily.

8 Eman Eman | E-mail | 15. ledna 2009 v 6:17 | Reagovat

(7) V přímém prodeji prodávám většinu medu v menších sklenicích. ....

Většinu medu? To se divím. Já jsem kdysi koupil u "Loeffelmana" asi 200 sklenic v akci (ležák) za výhodnou cenu ("nekupte to?" :-)) a je pravda, že na tržišti s medem rychle "zmizely". Pokud běžný zákazník má plnou tašku nákupu, pak sáhne po malé sklenici, aby se asi nemusel s 1.3 kg lahví tahat a opticky nižší cena ho naláká.

Já ale zatím nemám čas (ani chuť) vysedávat v tržnici a ze dvora o malé balení nikdo nemá zájem. Znak ČSV na sklenici je pro zákazníka nepodstatný, to má snad význam pro samotnou organizaci aby se mohla chlubit. Kdyby originálnost svazové sklenice zvyšovala odbyt za vyšší ceny, tak první kdo by je skoupil by byli profesionálové a nikoli včelaříci.

P.S.

Pokud by mi článek ČSV neryl do Pazderky a jemu podobných, tak jsem se psaním článku vůbec neunavoval. Nejsem škodolibý abych zdůrazňoval evidentní obchodní neschopnost, když si ji sám vystavuje.

9 Sršeň Sršeň | E-mail | 15. ledna 2009 v 20:56 | Reagovat

Moji zákazníci preferují 3l sklenice,kde je 5kg,pak jednokilové,hodně zákazníkú jsem naučil si brát 2kg v plastu  od vody a doma si to přelít .Nemusím sklenice skladovat,mýt,nakupovat,tahat kila navíc a také mohu slevit o 20kč,to  dělá divy.Pak to kupují turisté pro nerozbitnost a lehkost.Pokud med zkrystalizuje ,lépe se rozehřeje,nemá takový odpor v převodu tepla jako sklo.Rozehřívá se nastojato,uzávěr povolit.

10 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 20. ledna 2009 v 23:23 | Reagovat

K (9) Znal jsem nějakého sršně co bzučel na intranetu. Jsi to ty?

11 Radek Tříska Radek Tříska | E-mail | 11. února 2009 v 11:43 | Reagovat

Každý z prodejců se nějak prezentuje při nabídce svého zboží a zajisté je pro něj odměnou pokud se k němu zákazník vrátí pro další zboží, nebo jej doporučí svým známým,což je základ marketingu.Tím pádem je obal jistě prvním aspektem, který zákazník vnímá. Dalším neméně důležitou složkou je vlastní prodejce, který by měl co nejlépe ohájit svůj způsob distribuce (zda-li ve skleněném obalu, či plastovém, proč ve sklenici o větším objemu a né menším). Každý z nás nebo našich kolegů, má určitou klientelu, kterým své zboží, produkty nabízí. Kilové sklenice jsou asi zatím nepřekonatelné pro lepší dosažitelnost, menší pracnost oproti sklenicím menším a hlavně - med rychleji prodám. Ale ve skrytu duše mne mrzí, pokud potkám zákazníka, kterému jsem svůj med prodal - krásný, čerstvý, tekutý - a on se s ním musí trápit po půl roce vyškrabáváním ze sklenice se slovy  ,, já vím, to je normální "..v tom okamžiku jsem měl tratit raději já. Mám klienty ,kteří požadují řepkový med surový, kteří rádi koupí pastovaný, ale vždy ve skle s čistým novým víčkem a pěknou etiketou se jménem. Med je potravina, která velice ráda přijímá různé pachy. Proto neprodávat nikdy v plastu a zajisté do přiměřeně velké sklenice.Ti, kteří rádi uspoří 15,- nebo 20,- korun a nezáleží mu na nádobě, těm zároveň nezáleží na zboží, které kupují. U těchto lidí nemám naději, že příjdou  příště. Neprodáváme nějaký med, prodáváme sebe.

12 pepan pepan | E-mail | 26. října 2009 v 23:23 | Reagovat

Já zase raději místo malých skleniček které mi po pokusu s  jejich prodejem zůstaly nakupuji v Plastimexu kbelíky a prodávám ve velkém balení po 4,5 kg to zákazník koupí raději. :-D    O_O  :-?  8-)    

13 Honza Honza | E-mail | 29. května 2010 v 0:18 | Reagovat

Dobrý den,
ke mně vždy chodili lidi především pro kvalitní med v množství 1až 12kg, na sklenici jim nezáleželo. Spíš jsem měl vždy problém se skladování sklenic větší balení je pro mne výhodnější z hlediska práce a manipulace. Ideální pro skladování bych si představoval štosovatelné nádoby, aby prázdné zabrali co nejméně místa a plné se mohly postavit ideálně až ke stroupu místnosti , s obsahem max. 15Kg. Aby s těmito nádobami mohli manipulovat i ženy.  Pokud o něčem finančně víte prosím poraďte.
Děkuji

14 Martin Martin | Web | 4. prosince 2010 v 17:46 | Reagovat

Za kolik kupujete sklenice?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama