Informace ze světa Internetu hlavně o včelách a včelařích, a česky

2 zajímavé změny ve veterinárních předpisech

15. ledna 2009 v 19:10 | Eman |  Nemoci včel - Veterinární záležitosti - léčení
Pokud jsem to pochopil správně, pak nastaly tyto 2 změny:


1. Vyšetření zimní měli (odevzdávané do 15.2.2009) je hrazeno státem (dříve to platili včelaři po 18 Kč za vzorek).

2. Není již povinnost vyšetřovat včely na mor v.p. při přesunu mimo katastr obce (dříve povinnost včelaře a byla hrazena včelařem).

--------------------------
Dopis z inspektorátu KVSE:

Vážení,
Zasíláme Vám výpis povinných úkonů stanovených Metodikou kontroly zdraví zvířat a nařízené vakcinace na rok 2009. Tato Metodika je vydána ve spolupráci SVS ČR a Ministerstva zemědělství ČR ve Věstníku Ministerstva zemědělství pod č.j: 43059/2008- 10000.
Zejména Vás upozorňujeme:
1. - na rozsah povinného vyšetřování na mor včelího plodu (kód ExM110), kde vypadla podmínka vyšetřovat včelstva na mor vč.plodu při přesunech mimo katastrální území obce.
2. - na to, že vyšetření zimní měli na varroázu (kód EpM300) po nařízeném ošetření stanoveném KVS, které se vlastně týká všech včelařů na území Pardubického kraje, spadá pod státní zakázku a je tak placen státem.
3. - Při kočování je to stejné jako vloni, i kdyby se jednalo o kočování jen v rámci kraje, přesun včel nesmí být prováděn z ohniska nebo ochranných pásem hniloby a moru vč.plodu a ohnisek varroázy. Vyšetření na mor musí být negativní (kód ExM110) a ve směsném vzorku zimní měli nesmějí být zjištěni více než 3 roztoči v průměru na jedno včelstvo. Přemísťování včelstev kočováním může být povoleno, jestliže včelstva byla léčebně ošetřena na základě stanovených ochranných a zdolávacích opatření a v souladu s nimi (Nařízení KVS pro Pardubický kraj č.6/2008).
4. - Vyšetření včelstev podle kódu EpM120 (monitoring výskytu moru vč.pl) nemá pro včelaře v okresech Pardubice a Chrudim význam, protože taková území zde nejsou.
V rámci Vašich možností Vás žádáme o neprodlené předání informace o stanoveném rozsahu vyšetření na jednotlivé základní organizace tak, aby byli včas informováni včelaři, kteří budou uvedenými změnami vzhledem ke své činnosti a zájmům dotčeni a mohli požádat o provedení vyšetření již ze zimní měli, kterou budou odevzdávat pro vyšetření na varroázu v roce 2009.

I.Povinné úkony hrazené ze státního rozpočtu
13. Včely

EpM120 MOR VČELÍHO PLODU - VyLa (BV) - monitoring
Vyšetření směsných vzorků měli v rizikových oblastech (po 5-ti letech od zrušení ohnisek a ochranných pásem). Vyšetřování se provádí mimo současná ochranná pásma, v oblasti, která byla před pěti lety ohniskem nebo ochranným pásmem - to znamená zrušená v roce 2004 a pokud se v následujících letech nevyšetřovalo. Vyšetřuje se směsný vzorek měli ze stanoviště včelstev (maximálně 25 včelstev).

EpM300 VARROÁZA - VyLa (PV)
Směsné vzorky zimní měli od všech včelstev na jednotlivých stanovištích, po nařízeném ošetření včelstev v rozsahu stanoveném KVS. Vzorky musí být odebrány a odevzdány k vyšetření do 15.2.2009.



II. Povinné úkony hrazené chovatelem zvířat

28. Včely
ExM110 MOR VČELÍHO PLODU- VyLa (BV)
Bakteriologické vyšetření směsných vzorků měli (1 vzorek maximálně od 25 včelstev) 1x ročně na stanovišti, v případě, že se jedná o
a) chovy s komerční produkcí matek
b) chovy s komerční produkcí oddělků
c) kočující včelstva na zimních stanovištích.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 19. ledna 2009 v 7:53 | Reagovat

Teť se zase zrušilo jedno opatření, které nás chránilo před MVP. Takže v rámci kraje si můžou včelaři převážet včelstva bez vyšetření na MVP. A to otvírá opět brány pro mor.

   Každý rozumný včelař by si však měl nechat vyšetřit včelí měl sám i bez nařízení, protože může nebezpečí moru odhalit dřív než mu ve včelách propukne. Při stupni zamoření 10na druhou možná i na třetí radikální výměnou díla a dezinfekcí vytlačí spory pryč. Navíc mu bude jasné, že nějaký jeho soused má už rozjetý mor na plno a začne dělat opatření pro jeho odhalení a likvidaci. Věřím, že ti chytří si mor nechají vyšetřit samy a mají možnost v rámci prevence požádat o finanční částku své obecní zastupitelstva. Pro ty co nemají rádi výzkumný ústav, tak to dělá i Olomouc, Jihlava, České Budějovice? a možná, že ještě někdo.

2 Eman Eman | E-mail | 19. ledna 2009 v 10:21 | Reagovat

Souhlasím. A rozumný včelař by si měl pravidelně prohlížet včelstva a zachytit počínající mor. Vím, že se teď rouhám proti zavedeným názorům, ale je mnohem menší hřích, když včelař objeví u včelstva jednu buňku s počínajícím morem a ihned to včelstvo zničí a úl spálí, než když se do včel roky nepodívá (kromě medníku) a nechá tam rozjet takovou hrůzu co jsem sám viděl na své oči. Časem ten mor pravděpodobně propukne ještě větší silou u sousedů, kteří včely také zanedbávají.

Samozřejmě nemám nic proti plošnému screeningu moru, naopak jsem pro, ale to musí někdo zaplatit. Nevylučoval bych i zaplacení ochotných prohlížitelů a prohlídky u vytipovaných podezřelých včelařů (neodevzdávajících vzorky měli, s nepořádkem ve vozech a na včelnici, nekomunikování s důvěrníky atd.). Eliminovat bacilonosiče a dodržovat hygienu.

Bojovat s nemocemi by se mělo všemi dostupnými prostředky.

Pečlivě prohlížet a hodnotit včely a netrpět slabochy. Případně si otestovat hygienické chování.

3 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 19. ledna 2009 v 20:23 | Reagovat

Je zbytečné dělat prohlídku na mor tam , kde vzorek měli byl negativní.

V případě, že ve vzorku měli bude stupeň zamoření 10 na druhou, stejně tam žádnou kliniku neuvidíte. Když tam bude 10 na třetí, tak stěží najdete několik buněk. Dokud jsou včely ještě trochu silné, tak vyčistí buňky dřív než se propadnou, ovšem nákazu už roznáší po plástech. Než důkladně prohlédnu 20 včelstev, tak to raději zaplatím 450kč za vyšetření. Klidně se můžou včelaři s menším počtem včelstev domluvit a udělat jeden společný směsný vzorek do 25 včelstev a ujistit se, že to mají čisté.

Pokud by včelař našel jedno včelstvo a hodil ho do ohně a bylo by to opravdu jen jedno nebo dvě tak bych ho nepranýřoval. Pokud před nálezem neprohazoval plásty mezi včelstvy má reálnou šanci, že se moru může zbavit. Ale pokud bude mlčet a zdroj infekce ve svém okolí nechá na pokoji, bude v brzké době pálit další včelstva. Zpravidla, když už včelař najde klinické příznaky MVP, má už nákaza dostatečné zázemí v jiných včelstvech. Nákaza bývá většinou o krok dál, ale tam ji ještě většinou nejsme schopni objevit pouhým okem.

4 Eman Eman | E-mail | 20. ledna 2009 v 6:06 | Reagovat

To je dobrý nápad ten společný směsný vzorek. Díky. Každá stopa je dobrá. My uvažovali dělat u některých klin. prohlídky, ale je to náročné na čas a nemusí to někdo přijmout a taky sázka do loterie.

5 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 20. ledna 2009 v 8:37 | Reagovat

Když budete dělat ten odběr vzorků měli, tak ho udělejte komisionelně. Budete mít větší jistotu. Měli jsme tu jednoho včelaře který to falšoval dva roky a prodloužil nám o dva roky ochrané pásmo a nakazil zřejmě ještě jednoho včelaře, který musel svá včelstva zlikvidovat.

Co se týče financí, tak skuste požádat obecní zastupitelstvo, u nás stím není problém.

V pátek jsem se dozvěděl výsledky našeho okresu Hodonín. Vyšetřovali jsme měl na celém okrese a všechno je čisté.

6 Eman Eman | E-mail | 20. ledna 2009 v 10:10 | Reagovat

To znamená tam jít ve dvou 2x, jednou vložit podložku, zapečetit úl (jak?), a potom odebrat spad. Ztráta času taková, že bych snad raději prohlédl plodové plásty včelstev. Navíc je potřeba to udělat u všech, aby se někdo necítil dotčen.

Zkusíme vyžádat podporu na OU. Po té katastrofě by mohli být přístupní.

7 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 20. ledna 2009 v 23:14 | Reagovat

Nás je v ZO asi 20 včelařů. Vytvořili jsme komise po čtyrech a jednu sobotu vždy čtyřčlené komise obešly své stanoviště. Podložky si včelaři vložili samy. Komise jsem se snažil vytvořit tak, aby tam byl vždy alespoň jeden schopný včelař, kterému jsem důvěřoval.

      Jestli máte schopné důvěrníky, tak ať to obejdou oni.

Na posledy jsme to už komisionelně nedělali, jen jsem si vytipoval jednoho lajdáka a šel jsem mu vzorky odebrat o 3 dny dřív. Zjistil jsem, že u poloviny včelstev neměl podložky, tak sem si to za 10 dnů došel odebrat znovu.

Když jsme v roce 2004 začínali s vyšetřováním měli na MVP stála proti mně veterina i spousta včelařů. První jsem si musel připravit půdu v naší organizaci. Takže jsem každému včelaři v mojí ZO vysvětlil do podrobna co je ve věci. Pak bylo hlasování 80% ve prospěch vyšetření. Když přišly pozitivní  výsledky tak teprve se veterina přidala ke mně. Bohužel nepodařilo se jí ještě v únoru 2004 prosadit toto vyšetření zároveň s varoázou na celém okrese. Celý okres byl vyšetřen až v roce 2005. A spálili jsme 26 stanovišť. Kdyby se nám to podařilo vyšetřit o rok dřív asi bychom pálili jen polovinu.

8 Eman Eman | E-mail | 21. ledna 2009 v 6:25 | Reagovat

Mohu vám jenom gratulovat. Tyhle zkušenosti by se měly objevovat v časopise ČSV, třeba místo různých jubilejí a jiné nedůležité vaty.

9 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 21. ledna 2009 v 6:44 | Reagovat

Dělám na toto téma seminární práci. Jestli ji v květnu obhájím, tak ji chci dát k dispozici časopisu. Pokud to nenarazí na p. Prokeša, protože pravopis není mou silnou stránkou.

10 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 21. ledna 2009 v 17:12 | Reagovat

Já bych to do Včelařství neposílal. Důvod? Není to veřejný odborný časopis, ale jen vnitrosvazový informační oběžník uzavřené skupiny přátel včelařství po českém způsobu. Veřejný je tento web např. web, kde se soustřeďují práce jako seminarky.cz, dobré by bylo také takovou práci vystavit ve Včelařských novinách, které budou znovu online a samožřejmě i v Moderním včelaři, který je v podstatě dnes jediný oficiání včelařský odborný tištěný časopis o českém včelařství.  (viz. registr tisku ČR)

11 Eman Eman | E-mail | 21. ledna 2009 v 18:28 | Reagovat

Je tu asi 48000 českých včelařů. Z toho 46000 dostává každý měsíc do poštovní schránky "svazový bulletin" Včelařství (odhaduji, že asi 1/2 si ho celý přečte). Tipuji že 2000 včelařů pravidelně sledují internet - a nejvíc sledují Vč.konferenci. Při takových poměrech má článek v bulletinu teoreticky největší možný dopad na české včelařství a o to jde. Většina současných včelařů do smrti internet nepoužijí.

12 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 21. ledna 2009 v 19:54 | Reagovat

Preferuji hlavně svobodný přístup k informacím. Jakožto člen nějakého spolku nejsem svobodný, ale svázaný. PSNV umí svobodně publikovat články a své informace.

Také.

Uveřejnit ale současně článek ve Včelařství nebo v Moderním včelaři může být problém. Ani jedno z těchto dvou periodik nestojí o duplicitu informace kterou by mělo vytisknout a vydat. Takže kdybych se měl rozhodnout mezi dvěma časopisy, chtěl bych dát informaci tomu, kdo to umí dát ve známost každému aktivnímu hledači informací a podmínil si to navíc běžnou dostupností mého článku na internetu na webu MV  v pdf z celého světa. Toto umí MV bez problémů. Včelařství nikoli. Je to uzavřené médium a potřebuji jako čtenář,  obrazně, přístupové práva ČSV nebo nějakého prostředníka který ho dostává. Což není právě svobodný přístup k informacím.

13 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 21. ledna 2009 v 20:19 | Reagovat

Souhlasím s Emanem. O moru z praxe je třeba seznámit nejširší včelařskou veřejnost a internet čte tak max 5% včelařů. Mám ale obavu, aby to někdo v časopise včelařství necenzuroval a tím nezměnil význam.

Většina včelařů, kteří nejsou v ČSV tak jsou tzv. asociálové. Prostě nedokáží vyjít s druhými lidmi. Pokud chce někdo ČSV změnit nesmí z něho odejít.

14 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 21. ledna 2009 v 20:56 | Reagovat

Na ty asociály jste došel během práce na projektu a popisujete je v práci o moru na Hodonínsku?  To může být zajímavá práce. O asociálech, kteří jsou tichými a nenápadnými členy ČSV bych mohl vyprávět. Na druhou stranu. Mnoho významných a známých lidí vykazuje v určitých směrech také asociální odchylky ale ty se často moc nepropírají.  Zajímavé jak si dáváte věci do určitých směrů a souvislostí.

15 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 21. ledna 2009 v 21:26 | Reagovat

Nepsal jsem, že všichni, ale většina. U nás na okrese si vzpomínám na tři tzv. asociály. Vždy se snažili táhnout provaz na druhou stranu, komplikovali mně mou snahu vypořádat se z morem a když to řeknu obrazně, tak vypouštěli rybník nám všem i samy sobě.

16 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 21. ledna 2009 v 21:33 | Reagovat

Vždy se snažili táhnout provaz na druhou stranu, komplikovali mně mou snahu vypořádat se z morem a když to řeknu obrazně, tak vypouštěli rybník nám všem i samy sobě.<

........

To tahání provazu na druhou stranu znamená, že nebyli členy ČSV? Nerozumím.

17 Vít Marada Vít Marada | E-mail | 22. ledna 2009 v 7:15 | Reagovat

Neodevzdávali vzorky na vyšetření moru. Muselo se to honit násilně přes veterinu. Byli arogantní, jednání s nima bylo dost složité. Protelefonoval jsem spoustu peněz a projezdil benzin. Nakonec nám jeden z nich zamořoval jednu vesnici dva roky.

18 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 22. ledna 2009 v 9:29 | Reagovat

Neodevzdávali vzorky na vyšetření moru. Muselo se to honit násilně přes veterinu. Byli arogantní, jednání s nima bylo dost složité. Protelefonoval jsem spoustu peněz a projezdil benzin. Nakonec nám jeden z nich zamořoval jednu vesnici dva roky.<

.......

Takže nebyli členy ČSV?

19 Radek Krušina Radek Krušina | E-mail | 22. ledna 2009 v 9:41 | Reagovat

To že nějaký Rom je....

No, raději, to že nějaký Čech je asociál, to, že většina Čechů budou asociálové, neznamenám, že za asociálnost většiny Čechů nutně může to, že jsou Čechové.

Podle mě takto podané je to zkreslené a zavádějící, i když statisticky to může být pravda.

:)

20 Gustimilián Pazderka Gustimilián Pazderka | E-mail | Web | 22. ledna 2009 v 10:04 | Reagovat

[19] Asociál podle výkladu, by neměl mít problém ještě se zákony. Takže jestli bych měl psát v tomto případě v   souvislosti s chováním nějakého jedince, který záměrně a dlouhodobě porušuje prokazatelně veterinární zákon, byl by to delikvent.

21 Marty Marty | E-mail | Web | 15. listopadu 2011 v 22:14 | Reagovat

Moc dobrý. Těším se na další

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama