Jak účinkuje kyselina šťavelová na Varroa?

4. prosince 2008 v 19:18 | Eman |  Varoáza
Jedna z alternativ boje proti kleštíkovi Varroa Destructor je kyselina š'tavelová - názorně v obrazech.

Kyselina šťavelová (oxal acid) se používá rozpuštěná v cukrovém sirupu jako postřik do uliček na včely v době, kdy jsou včely bez plodu. Celkem dost toho bylo tady napsáno v článcích:

Anebo se vnáší do úlu pomocí odpařovače, zahřáté pánvičky s krystalky k.š. (zdroj článku)

Podstatné výhody kyseliny šťavelové oproti klasickým chemickým metodám jsou následující:
  • žádné zbytky v medu, vosku a propolisu
  • dobrá snášenlivost včel
  • vysoká účinnost až 99% ve včelstvech bez plodu
  • není zde předčasné stárnutí včel (důležité pro populaci včel na jaře)
  • Použitelné kdykoli mimo odběr medu
  • uživatelsky příjemné pro včelaře
  • Používá se snadno a trvá to pouze 3 minuty pro každé včelstvo a cena ošetření včelstva je přibližně 50 haléřů.

Jak kyselina šťavelová působí na Varroa?

Kyselina kleštíkům Varroa uleptá sací orgány, takže ti potom uhynou hlady.

Chobot před ošetřením

Chobot po ošetření kyselinou šťavelovou.

Odpařovač JB200

Určen do dřevěných úlů. Nehodí se do styrofoamových úlů, vzhledem k vysoké teplotě. Tam je určen odpařovač JB600.

Princip použití odpařovací pánvičky

Rozvodná lišta pro více odpařovačů

Uspořádání, které umožní současné použití odpařovačů a léčení 10 včelstev za přibližně 60 vteřin.
Závisí to na výkonu baterie.

Účinnost odpařovače kyseliny šťavelové při různých dávkách

((gramů / úl) -------------------------------------------------------- 0,5g 1,0g 2,0g 3,0g 5,0g

Výsledky testu

Bez ošetření

voda

Odpařování kys. šťavelové
Nejnižší účinek
0,0%

1,3%

51,7%

93,2%

91,7%

98,1%

99,0%

Průměrný účinek
1,2%

4,8%

82,8%

96,0%

97,2%

99,0%

99,2%

Nejvyšší účinek

2,7%

11,5%

96,0%

99,2%

99,6%

99,7%

99,8%

Testovaná včelstva
6

8

12

10

13

11

5

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 G.Pazderka G.Pazderka | E-mail | 5. prosince 2008 v 19:54 | Reagovat

Ty fotky před a po jsou zcela určitě jen ilustrativní fotomontáž jedné fotky.

2 Eman Eman | E-mail | 6. prosince 2008 v 7:52 | Reagovat

Je to možné. Já se tady poprvé s nějakým vysvětlením jak k.š. účinkuje. Zatím v mě dostupných zdrojích nebyl princip účinků k.š. na varroa známý. Vysvětlovali to snad zvýšenou kyselostí haemolymfy a že to asi varroa neprospívá.

4 Standa Kovanda Standa Kovanda | E-mail | 22. února 2010 v 13:08 | Reagovat

Prosím,čemu říkáte kleštík?
To tady máme zase nějakou novou potvoru?
To nestačí ty čínské potvory co se k nám šíří z Francie,a které se (snad) zarazily o Dunaj?

5 Eman Eman | Web | 23. února 2010 v 15:47 | Reagovat

Kleštík včelí, nesprávně ale populárně roztoč. Názvosloví se asi již nesjednotí, protože i ty "nesprávné" názvy (například nosemóza, varoáza, ...) používají i úřední , veterinární a legislativní dokumenty. Odborníci ale vědí o co jde a nevznikají kvůli tomu vážné problémy.

6 Rastislav Bunček Rastislav Bunček | E-mail | 11. prosince 2012 v 20:00 | Reagovat

kde sa dá kúpiť ten odparovač????

7 jan jan | 19. dubna 2013 v 7:35 | Reagovat

[5]: tak to si teda povedal novinu, či objavil ameriki

8 Lysý Pavol Lysý Pavol | E-mail | 19. dubna 2013 v 9:53 | Reagovat

kde mozem kupit oparovac kyseliny stavelovej pre drevene ule.

9 Martin Martin | E-mail | 9. prosince 2014 v 20:51 | Reagovat

[8]:Mám tady vlastnoručně dělané pánvičky pro přátele včelaře http://cms.dilna-maga5.webnode.cz/