Jak roj včel chytá směr

28. prosince 2008 v 18:08 | Eman |  Biologie a šlechtění včel
Roje včel následují za novým hnízdem své nejrychlejší exhibicionistky.

Je to jeden z punců jara: cestující roj včel. Ale jak roj včel najde nové místo pro uhnízdění, když z nich méně jak 5% ze společenství znají cestu, zůstává záhadou. Tom Seeley, neurobiolog z Cornellovy Univerzity, a inženýři Kevin Schultz a Kevin Passino z Univerzity státu Ohio byli zvědaví jak roje spolupracují a jak jsou vedené k novým domovům, se spojili aby to zjistili.

Podel Schultze jsou dvě teorie jak roje najdou cestu. V teorii "jemných průvodců", malý počet včel pátraček, které byly zapojeny ve výběru nového místa pro hnízdění, vedou roj nenápadným letem uprostřed; blízké sousedky nastaví letovou dráhu tak, aby se vyhnuly kolizím s průvodkyněmi, zatímco vzdálenější včely se přizpůsobí obecnému směru průvodkyň. V teorii "včel exhibicionistek", včely následují několik nápadných průvodkyň, které letí horní polovinou roje vysokou rychlostí.

Schultz vysvětluje, že Seeley již měl fotografie pruhů zanechaných velmi rychlými včelami letícími skrz horní vrstvy roje, ale Seeley potřeboval filmové záběry roje v pohybu, aby se podíval jestli roj následoval velmi rychlé exhibicionistky nebo byl decentně směrován průvodkyněmi. Passino a Seeley se rozhodli nafilmovat rojící včely pomocí filmových kamer s vysokým rozlišením, aby zjistili jak jsou včely směrovány na konečný cíl cesty.

Ale filmování rozptýlených rojů v délce 12 metrů s jednotlivými včelami a jejich zdánlivě nahodilých drahách je snadnější říct než udělat. Pro začátek musíte umístit kameru někde podél letové dráhy roje,což je nemožné předpovědět ve většině prostředí. Tým překonal tento problém přemístěním na Ostrov Appledore, který nemá prakticky žádnou vysokou vegetaci pro usazení rojů. Pomocí převozu velkých včelstev, kompletních s matkou, na ostrov, tým mohl získat hmyz k rojení z řady na jediné dostupné hnízdící místo; pohodlnou hnízdící bednu. Umístěním kamery na nejpřímější dráhu mezi dvěma místy, tým úspěšně nafilmoval několik chaoticky postupujících rojů ve vysokém rozlišení.

Po návratu do laboratoře v Passino's Ohio lab, Schultz začal úmornou práci s analýzou přes 3500 snímků z letů roje a vytvářel si obrázek o směrech a vertikálních pozicích letu včel. Po měsících klikání na včely, byl Schultz schopen najít vzorce v postupech včelího roje. Například, včely na vrcholu roje měly tendenci letět rychleji a všeobecně mířily směrem k hnízdu, se včelami soustředěnými uprostřed třetiny horní vrstvy a ukazovaly silnou preferenci mířit směrem k hnízdu.

Schultz také připouští, že byl překvapen jak byly v dolní polovině roje včelí dráhy nahodilé, "mířily do všech směrů", říká, ale včely letící směrem k novému hnízdu letěly rychleji, než včely, které mířily do jiných směrů; podle všeho se "zavěsily" na velmi rychlé exhibicionistky. Toto všechno ukazuje na to, že na nové místo roj následoval velmi rychlé exhibující včely.

ScienceDaily (Nov. 24, 2008)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Anton Turčáni Anton Turčáni | E-mail | 29. prosince 2008 v 9:21 | Reagovat

Pri hľadaní nového miesta na rojom Odletený roj z úľa letí obyčajne do neznáma aj niekoľko kilometrov Neverím, žeby jednotlivé včely- sliedičky si najskôr vyhľadali miesto a potom celý roj pri lete navigovali na toto vybrané miesto. Skôr si roje z mnou odpozorovaného,  miesto hľadajú vizuálne až vtedy, keď si prechodne sadnú volne na vetvu stromu či ker a z tohoto miesta sliedičky vyhľadávajú vhodné miesto, kde sa usadia.

Posledných 20 rokov tiahnu desiatky rojov v mojom prípade tiahnu  otvoreným terénom do lesov, kde sa usadia alebo ak sa im to nepodarí, vybudujú voľnú stavbu stavbu, v ktorej žijú do začiatku zimy a potom zákonite hynú. Neraz ľudia nachádzajú plásty bez včiel na hustých kríkoch, tie roje, ktoré majú šťastie pri hľadaní dutiny, môžu v nej prežiť niekoľko rokov.

Pôvodne som mal včelnicu umiestnenú v  úvode úvalovej doliny s kríkmi a ojedinelými starými ovocnými stromami a potom rozsiahle dubové lesy.

Niekoľkokrát sa mi stalo, že nejaký roj sa zatúlal na miesto včelnici a usadil sa v prázdnom úli.

Roje letia aj niekoľko km nízkym letom sledujúc a kopírujúc terén. Cestou obyčajne dočasne sadajú na vhodné miesta a sliedičky hľadajú vhodné miesto, ak nenájdu letia ďalej.

Vychádzam z tohoto zážitku. Okolo 11,00 hod. som zbadal pri včelnici roj sediaci na betónovom stĺpe aj s pletivom. Na vrch stĺpa som posadil slamený kôš na zberanie rojom, včely som dymom nasmeroval do koša, rojové včely začali vchádzať a odišiel som na obed. Po hodine keď som sa vracal na včelnicu, roj sa hrnul z rojnice a nízkym letom odlietal ponad pole do 1 km vzdialenej pararelnej doliny, kde ho ľudia videli sedieť na vŕbe.

Na druhý deň znovu priletel mohutný roj  do blízkosti včelnice a sadol aj tento na promiskuitný vinohradnícky betónový stĺp. Išiel som pripraviť rojnicu na zberanie roja a iné potrebné propiety. Ani tentoraz som z cudzieho roja neprofitoval, len čo som chcel zasiahnuť, roj sa zdvihol na krídla a odletel tým istým smerom ako predchádzajúci.

Či to boli včely exhibicionistky čo roj viedli neviem usúdiť, ale myslím si, že roj letel pudove na neznáme miesto a po dočasnom sadnutí si na vetvu stromu, sliedičky začali hľadať vhodné miesto. Myslím si, že aj takto to môže byť, veď nájsť sliedičkami miesto 3-5 km je nepravdepodobné alebo je to inak?

2 Eman Eman | 29. prosince 2008 v 10:28 | Reagovat

Mě se taky některé roje usadily v prázdném úlu.  A taky mě vrtalo hlavou, jak se včely domluví, kterým směrem a za kým mají letět. Možná že tam funguje ze začátku i komunikace tančením, ale ke strhnutí většiny k letu určitým směrem zřejmě dochází pomocí tohoto exhibování rychlým letem. Je toho ještě hodně co o včelách nevíme.

3 Anton Turčáni Anton Turčáni | E-mail | 3. ledna 2009 v 15:07 | Reagovat

Prekvapuje ma, že na túto zaujímavú tému okrem administrátora z našich kolegov, nik nenapísal svoj názor. Istotne majú nejakú vlastnú skúsenosť a názor. Možno voľný čas trávia na chatách so svojimi rodinami a nechcú si kaliť voľné chvíle  nejakými komentármi. Ja sa na ne vždy teším.

4 Petr Texl Petr Texl | E-mail | 3. ledna 2009 v 17:46 | Reagovat

B.Gruna, když spolupracoval s filmaři ma pořadu o včelím rojení tak dovedl podle tanečků pátraček na sedlém roji na stromě určit polohu (směr a vzdálenost) a potom ten roj dohledat. Informaci mám zprostředkovaně.

5 Bronislav Gruna Bronislav Gruna | 5. ledna 2009 v 10:49 | Reagovat

Malinko to upřesním. Kvůli filmování jsem nízko usazený roj nesebral, ale místo toho několik hodin pozoroval. Podle narůstající intenzity tanečků lze odhadnout, že se blíží doba doletu. Bylo krásně vidět, jak jejich intenzita roste a klesá s jasnou či zataženou oblohou. Měl jsem něco načteno z odborných včelařských překladů o orientaci rojů. Mohu potvrdit, že směr odletu se podle tanečků dá odhadnout přesně, vzdálenost jen velmi hrubě. Před odletem jsem odhadoval vzdálenost dutiny na 800 m, nakonec letěl 1100 m, ale kdybych byl vybaven stopkami, bych asi mohl vzdálenost odhadnout přesněji. Když se roj vznesl, stopoval jsem ho. Dal se pohodlně stopovat trochu rychlejší chůzí. Vzhledem k tomu, že těsně před odletem tančilo mnoho včel na celém osluněném povrchu roje, soudím, že velká část včel a možná i většina ví, kam metí. Také směr letu roje je naprosto přímý. To ovšem nevylučuje, že nekteré včely-exhibicionistky ukazují cestu neznalým.

Na místě vyhlídlé dutiny ve staré lindě jsem byl dříve proto, že si roj udělal mezipřistání na okraji lesního porostu. To už jsem znal naprosto přesně další jeho směr.

Ještě jsem 2 x pozoroval odlet menších rojů. Podle směru tance se pouhým odhadem úhlů dalo předpovědět, nad kterým místem na obzoru roj zmizí. Máte li roje, můžete snadno ověřit. Chce to jen trpělivost. Ztrátu roje vyváží pocit, že rozumíte řeči zvířat :-)

6 Květoslav Čermák Květoslav Čermák | E-mail | Web | 9. ledna 2009 v 0:05 | Reagovat

O včelách je toho zajímavého moc. Včely pátračky když předem prohledávají dutiny v okolí, dovedou posoudit vhodnost i velikost dutiny, mají k tomu s sebou svůj "metr". To není moje fantazie, to je prozkoumáno...