Včelařské vychytávky

22. července 2008 v 18:32 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Zajímavé vychytávky, neboli udělátka (anglicky Gadgets) a metody z amerických webových stránek.

Možná máte ještě lepší nápady, ale možná se vám tyhle nápady budou hodit pro včelaření. Asi to není žádná díra do světa, ale změna je život a možná vás staré metody nudí.

Opatření a udělátka proti zlodějům

        Bee Alert Technology        
HiveTracker™ (stopař úlu) je nová technologie vyvinutá Bee Alert Technology, Inc. k ochraně a nalezení úlů a jiného vybavení.

HiveTracker™ používá malé prvky nazývané radiový vysílač (Radio Frequency (RF) transmitters), které jsou menší jak 5 cm dlouhé a ne silnější jak 1.5 cm, ke specifické identifikaci cenného vybavení jako jsou například úly.

Tyto značky se mohou lokalizovat pomocí zvláštního přístroje ze vzdálenosti až 500 m, to znamená, že je těžké skrýt každý úl označený tímto "stopařem". Můžete pak najít svoje cenné vybavení z nízkoletícího letadla nebo cestou po silnici. HiveTracker™ je předprogramovaný, a tak pro vás unikátní. Musíte pouze určit bezpečné místo k umístění značky HiveTracker™. Dodávají se také identifikační nálepky, které se přilepí na nápadné místo, aby varovalo potenciální zloděje.

HiveMarker™ (úlová značka) je technologie pro unikátní identifikaci úlů a vybavení.
Je to velmi malá značka nesoucí identifikační číslo, které je pro tuto značku unikátní. Značka je velmi levná a malá, takže se může umístit prakticky do jakéhokoli místa na povrch i do úlu. Má prakticky neomezenou životnost. Pomocí speciální ruční čtečky, tato značka se dá číst na vzdálenost 1.5 m a jednoznačně identifikuje úl nebo vybavení jako váš majetek.

HiveSentry™ (úlový strážce) je nová technologie k zabezpečení úlů a vybavení na pozemku včelnice.

HiveSentry™ je stanice komunikující přes satelitní, nebo mobilní telefon, a hlásící přes internet, a která vám zavolá, že se úly nebo palety pohybují. Systém sestává z mobilního nebo satelitního telefonu na baterie, integrované čtečky značek v malé krabičce. Krabička je odolná proti vodě a umístěná uprostřed včelnice, blízko vrat nebo na váze nebo na hranici včelnice. Strážní systém použitý spolu se "stopařem" HiveTracker™ má dosah asi 100 m.

Počítadlo včel

Počítadlo (bee counter) je mikroprocesorem řízené zařízení, které se připevní na úl do česna a monitoruje všechny výlety a přílety včel. Čítač sestává ze 14 tunelů nebo otvorů, každý má senzory, které určují jestli včela přilétá nebo odlétá. Data se zapisují až 72 dní a mohou být stažená a zobrazena na laptopu nebo malém počítači (PDA) obsahujícím zvláštní software Bee Alert Counter.
Systém může monitorovat aktivitu včelstva, dobu maximálních letů, události s otravou, vliv počasí na letovou aktivitu, rojení, procenta návratů, vliv chemikálií, a dalších změn v letech. Může se napájet střídavým proudem nebo 12V baterií (solární nabíjecí systém je doporučován s baterií).

Uchycení mezistěny bez drátků

Úlový "pamatovák"

Hive Minder - To je praktická metoda k udržení přehledu o každém včelstvu, která je rychlá a účinná. Nahoře je kalendář k záznamu datumu poslední návštěvy a dole je důležitá informace nebo úkoly, které musí být provedeny.

Jak to použít? Nacvakne se tento voduvzdorný štítek "pamatováku" na úl a pak se zapíchnout barevné špendlíky k označení síly včelstva ( S = strong= silný, A = average - průměr, W = slabý, ale rostoucí, a F = failing - slábnoucí včelstvo. Různé barvy špendlíků se mohou použít tak, aby pomohly zapamatovat zvláštnosti. Například červený špendlík na plásty (combs) označí přípravu rojení, zatímco jiná barva označí rámky, které potřebují vyměnit.