Informace ze světa Internetu hlavně o včelách a včelařích, a česky

Poslanci chtějí pro včelaře podporu

29. března 2008 v 16:12 | Eman |  Český svaz včelařů, organizace, dotace a jiné
Skupina poslanců chce, aby vláda dala osmdesát milionů korun na obnovu včelstev. Vláda uvažuje o jiné podpoře.

Ve stejném článku na agroweb.cz se píše, že odhad úhynu je 150000. To vychází rozpočítáno něco přes 500 Kč na včelstvo. Někoho to může potěšit (kdo přišel o včelstva a pláče), někoho zase rozlobit (kdo žádné ztráty neměl a myslí si, že si to ti poškození zavinili sami vlastními chybami).
Ve včelařství jsem dospěl k tomu, že podpora slabých a neschopných včelstev nikam nevede, jenom se dál mohou šířit nevhodné geny. Pomáhá výměna včelí matky, nebo připojení ke schopnému.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tony Tony | 31. března 2008 v 7:53 | Reagovat

Dotace na obnovu včelstev nepodporuji, přestože jsem přišel o hodně včelstev.  Tyto dotace jsou "projedené" peníze. Včelaři musí prostě zlepšit způsob ošetřování a léčení včelstev.

2 Med Med | E-mail | Web | 31. března 2008 v 9:20 | Reagovat

Jsem stejného názoru, ale z nabízených možností volím tu druhou, pokud už se vláda rozhodne ze společných peněz něco přispět.  Vloni jsem zazimoval "oddělky" na 10 rámcích (regulerní včelstvo pro dotaci) a mají se nyní čile k světu.  Budu-li počítat, že je někdo na jaře koupí, mohu jich nadělat víc než potřebuji a prodat na jaře nešťastným včelařům.

3 Karel Karel | 1. dubna 2008 v 0:20 | Reagovat

Med:

Budu-li počítat, že je někdo na jaře koupí, mohu jich nadělat víc než potřebuji a prodat na jaře nešťastným včelařům.

----

Tohle nemá moc normální logiky. Kdo si je koupí? Včelaři, nebo vláda? Včelaři za vládní peníze?

Proč vláda jedněm včelařům na pořízení včel přispěje a druhým ne. Pro stát, pokud potřebuje včely¨, je jedno, jestli dojde k následujícím číslům:

včelař měl 10 včelstev minus deset úhyn plus deset dotovaných oddělků do dalšího úhynu, protože věcí zadarmo si nevážíme.

nebo včelař s 10 včelstvy plus deset dotovaných včelstev, která pravděpodobně jako těch jeho původních deset přežije?

V obou dvou případech dojde ke zvýšení stavu o deset. Pokud je dotace jediný motiv k pořízení včelstev.

Samozřejmě pro ty, co chtějí prodávat oddělky je dotace výborná, protože o tu dotaci dojde ke zvýšení cenové hladiny nad tržní cenu.

4 eman eman | E-mail | Web | 1. dubna 2008 v 7:24 | Reagovat

Odpověď na (3):  Kolomý má prý požadavky na 22000 oddělků. To je poptávka lidí, kteří za včely chtějí dobře zaplatit i bez dotací. Je jasné,  že ji letos není schopen uspokojit.  Sám jsem v pásmu moru a mnoho dalších, takže obchod s oddělky nepřipadá v úvahu (měl jsem už pár zájemců). Náš trh není připraven na normální rychlé doplnění tak velkého počtu včelstev. USA včely doveze letecky v desetitisících z Austrálie. My ani náhodou.

Tady nejde o to jestli si někdo něčeho zadarmo váží, tady lidi a stát potřebují včely a v lese se nenachytají.  Dotace má motivovat k mimořádnému úsilí o rozmnožení včelstev a usnadnění nákupu. Výsledek by měl být 500 000 včelstev v zemi - a peníze na to jsou.

5 G.Pazderka G.Pazderka | 1. dubna 2008 v 21:33 | Reagovat

[4] Náš trh není připraven na normální rychlé doplnění tak velkého počtu včelstev. USA včely doveze letecky v desetitisících z Austrálie. My ani náhodou.

Tady nejde o to jestli si někdo něčeho zadarmo váží, tady lidi a stát potřebují včely a v lese se nenachytají. Dotace má motivovat k mimořádnému úsilí o rozmnožení včelstev a usnadnění nákupu. Výsledek by měl být 500 000 včelstev v zemi - a peníze na to jsou.

.......

Jestli potřebuje Stát potažmo MZe včely a opylení, ať se zaměří na tu správnou motivaci a vyplácí za skutečně vyzimovaná včelstva najaře a ne za imaginární čísla zazimovaných včelstev.

6 Karel Karel | 1. dubna 2008 v 22:05 | Reagovat

Já nemám nic proti tomu, že stát bude dotovat nově vytvořená včelstva. Ale že dotací bude omezovat jen na skupinu (navíc obtížně definovanou), které včelstva ubyla.

Jestli stát chce podporovat přírůstek včelstev, tak ať vyplácí dotace těm, co zvyšují stavy. Nechci aby to vypadalo jedovatě, ale zatím to vypadá že peníze půjdou k těm, co je stěží udržují na stejné výši.

Z hlediska státu-společnosti-zemědělců atd je zajímavější včelař, který dlohodobě zvyšuje stavy třeba jen o5-10%, nebo který začne včelařit.

Nikde neuhynulo 100% včelstev. Proč nepodporovat ty, kterým nějakým záhadným způsobem včely přežily. Proč z toho vylučovat včelaře /třeba na nějakém postiženeném okrese/ kterému přežily všechna včelstva. Jen proto, že dotaci nepotřebuje?

Tohle jsem měl na mysli v komentáři č.3

7 Eman Eman | E-mail | Web | 2. dubna 2008 v 5:53 | Reagovat

Jeden včelař, který přišel o včely, po mě chtěl oddělky.  Když zjistil jaká je situace, říkal, že si dá alespoň rok pauzu a pořídí si včely až za rok nebo dva. Asi nebude takový sám a dotace tyto lidi "přinutí" to řešit ještě letos větší aktivitou. Podpora se ve skutečnosti rozdělí tržním mechanismem mezi prodejce a kupce.

8 Jiří Jiří | 2. dubna 2008 v 12:36 | Reagovat

Naprosto souhlasím s názorem zvýšit maximálně dotaci na přezimované včelstva (nebráním se ani zvýšení dotace na zazimovaná včelstva).  Letošní zimu mi přežily všechny včelí rodiny a chtěl bych jejich stav 100%-tně rozšířit. Musím buď vyrobit, nebo nakoupit úly a oddělky opět vytvořit ze svých včelstev, nebo nakoupit.  Proč by měl dostat dotaci jen ten, kterému včely uhynuly a ne ten, který má velké náklady na rozšíření chovu ?

9 Eman Eman | E-mail | Web | 2. dubna 2008 v 15:09 | Reagovat

Přesně tak. Pro stát by mělo být jedno komu přibudou včelstva, hlavně když jich bude víc. Kdo si včelstva neuhlídal  jednou, kde je záruka, že se to nebude opakovat. Snadněji se pořizují včelstva do prázdných úlů, než ještě kupovat nové úly.  A těm co uhynula včelstva mají ještě nárok na dotaci 2 x 2000 Kč na nákup nových úlů. To jsou paradoxy.

10 Karel Karel | 6. dubna 2008 v 8:55 | Reagovat

Tak přidej do ankety dotaz - podporovat zvýšenou dotací/prémiíí včelstva, která včelařovi na podzim přibyla oproti loňskému podzimu.

Co tak koukám do statistik včelstev a včelařů, tak za udržováním počtu včelstev v ČR jsou včelaři, co zvyšují stavy. Včelaře co má 4 včelstva dotace nevytrhne a ekonomika chovu jej nezajímá. Stejně jako ekonomika chovu jeho psa, papouška, koček, akvarijních rybiček. dvou koz, jedné ovce a malého aligátora. To vše tady okolo lidi chovají z lásky ke zvířatům, bez dotací a za psa dokonce platí obecnímu úřadu .

11 Sršeň Sršeň | E-mail | 7. dubna 2008 v 18:44 | Reagovat

Já mám ten názor ,zvýšit dotace na podzim na 250kč (případně i víc podle počtu včelstev na podzim) a přidat všem stejně tolik ,aby se z toho z toho zaplatily léky,důvěrníci,platby za aerosol,srážky do ústředí atd. Tak budou odměněni včelaři kterým nic neuhynulo a ostatní s úhynem dostanou poměrnou částku na nové včelstva.Dotace jen těm co mají úhyny jsou už podruhé diskrimováni včelaři bez úhynu.

12 matka matka | 4. května 2008 v 22:06 | Reagovat

Jak se domnívám já ,tak zrovna letos by dotace na vyhynutá včelstva měla zajistit rovnoměrné doplnění včel do přírody.Mnozí z vás sledujete jenom ekonomickou  stánku a hromadit co nejvíc včelstev  na jednom stanovišti a určitě máte svojí pravdu,ale nepotřebuje tet zrovna příroda malinko pomoct spíš tam kde včelky nejsou???

13 Eman Eman | E-mail | Web | 5. května 2008 v 5:32 | Reagovat

ad (12). Souhlasím, ale potom by se měla udělat mapa rozložení včelstev po území a stanovit, že na 1 km2 stát vyplatí například 1000 Kč a to půjde na ta včelstva, co tam  jsou. To by motivovalo kočování. Takhle je jediná motivace ke včelaření prodej medu, protože nejvíc nespokojenosti je slyšet právě z tohoto důvodu. Dotace je již třešinka na dortu, která slouží hlavně k udržení ČSV (což je dobře).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama