Úspěšné vkládání a výkonnost včelích matek v komerční včelnici

11. ledna 2008 v 19:25 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Překlad zkráceného popisu zprávy (celá má 44 stránek) o výzkumu vlivu dopadu doby pobytu matek v oddělcích na jejich kvalitu.

Tato zpráva obsahuje klíčové myšlenky ze závěrečné zprávy Johna Rhodes (NSW - Nový Jižní Wales - Agriculture, Tamworth) a Doug Somerville (NSW Agriculture, Goulburn).
Produktivní a dlouhověká matka je základ produktivního včelstva. Jestliže matka má nízkou kapacitu kladení vajíček nebo naprosto selže, potom je produktivita včelstva vážně snížena. V komerčním včelařském provozu se to přenáší do ztrát produkce medu nebo menší vhodnosti včelstva pro opylovací službu. Není snad jiný činitel kritičtější v ošetřování včelstev na příliv generace než přítomnost dlouhověké matky.
Cíl výzkumu bylo určit dopad na přežití a výkonnost matky chované v oddělcích a její vychycení v 7 denních intervalech od 7 do 35. (Normální komerční praxe pro matky je klíckování 14 až 21 den.) Chycené matky byly zaslány australskou poštou a vloženy do komerčních včelstev ve dvou typicky odlišných oblastí NSW. Byla prováděna různá měření včetně teploty a vlhkosti matek během dopravy, stav nemocí, počtu spermií, úrovně feromonu, klimatické faktory a obecné výživové a květové podmínky.
Výzkum byl opakován přes dvouleté období. Všechny matky byly nalarveny stejný den a chovány v silných a dobře živených chovných včelstvech s více než dostatečným počtem trubčích včelstev k poskytnutí trubců pro každou panenskou matku.
Výsledky výzkumného projektu jsou dost významné pro chovatele matek aby zvážili zvětšení věku odchycení matek o další jeden až dva týdny. Následující graf ilustruje tuto myšlenku:
Úspěch vložení matky po 14 dnech
Zřetelně čím déle matka tráví v původním oplodňovacím včelstvu, než je zaklíckována, tím pravděpodobněji přežije prvních 14 dní v novém včelstvu do kterého byla vložena. Mnoho včelařů mohou pozorovat že nově vložená matka nebyla úspěšně uvedena do úlu ale málo jich je schopna zjistit přítomnost vložené matky po 15 týdnech.
Úspěch vložení matky po 15 týdnech
Další měřená hlediska neměla měřitelný dopad na úspěch vložení matek do komerčních včelstev. Tato měření zahrnují teplotu a vlhkost během transportu matek v klíckách, klimatické podmínky v době vložení, a stav výživy včelstev, do kterých byly matky vloženy.
Všichni včelaři, kteří se účastnili v tomto výzkumu byli uznávaní jako vysocí profesionálové a úspěšní komerční včelaři praktikující vysokou úroveň standardů ošetřování.
Studie zjistila další oblasti pro výzkumné úvahy včetně role feromonů při úspěchu vkládání, hlediska vlivu plodnosti trubců a počtu spermií, zda matky jsou schopné dělat oplodňovací lety jakmile začaly klást a další studie jsou žádoucí k určení zda banky matek mohou usnadnit dospívání matek před odesláním k zákazníkům.
Rozdíly mezi 1999 a 2000 nemohu být vysvětleny výzkumy ačkoli je to zajímavé poznamenat že dřívější projekt DAN164A v 1997-98 zjistil že ztráty matek 15 týdnů po vložení od jara chovaných matek byl vyšší (30%) v porovnání s matkami chovanými na podzim (12%).
Zřejmě je potřeba udělat více výzkumů, aby se objasnily problémy, které mají vliv na úspěch vložení a výkonnost matek.