Ošetřování včelstev v předjaří v USA

15. ledna 2008 v 19:14 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Berte následující řádky s rezervou, jsou to rady americké včelařské organizace MAAREC (konsorcium pro výzkum a přednášky o včelách),

pro naše podmínky jsou některé rady nepochopitelné. Jde o náhled do běžných zvyklostí amerických včelařů. Používání antibiotik u včel je u nás v ČR zakázáno, v USA je to doporučováno (terramycin), protože je to na jednu stranu výhodné. A nakonec, jak se to má dělat u nás, tak to si přečtete v nějaké včelařské příručce nebo časopise.
Ošetřování v předjaří se v první řadě týká zásob potravy a dále kontroly, prohlídky na nemoci a varroázu. Zásoby včelstva mohou být odhadnuty nakloněním úlu zezadu a potěžkáním, nebo kontrolou umístění chomáče ve vztahu k dostupným zásobám. Včelstva by se měla otvírat až teplota překročí +4 st.C, za slunečného dne v poledne, aby včely měly dost času na změnu chomáče, pokud to je potřeba.
Když kontrolujeme umístění chomáče, je potřeba zabránit jeho vyrušení. Pokud má chomáč dostatečné zásoby medu a pylu nad sebou a po stranách, je nejdůležitější od okamžiku chovu plodu časně v lednu, aby chomáč neopustil plod kvůli udržení kontaktu s rezervami zásob.
Na podzim se včely normálně shluknou blízko dolního okraje uloženého medu. Během zimy postupně spotřebovávají zásoby cestou nahoru mezi plásty. Jakmile chomáč dosáhne stropu úlu, zásoby jsou vyčerpány. Včely nepůjdou dolů v chladném počasí pro potravu, i kdyby tam byla. Jestliže je chomáč blízko stropu úlu, bude asi nezbytné krmit. Kontrolujte pozorně kolik medu mají včely k dispozici nad chomáčem a na každé straně.
Je obtížné pomoci včelstvům, u kterých se zjistí nedostatek zásob před koncem března nebo začátkem dubna. Krmení cukrovým sirupem na jaře může způsobit v chladném počasí problémy. Včely nebudou v chladnu odebírat sirup. Kromě toho mají včely problémy s inverzí sacharózy a se zvládnutím přebytečné vody. Plásty medu v zásobě, od včelstev s přebytky, nebo z uhynulých včelstev mohou být použity jen v případě, že si jste jisti že včely nebyly nemocné.
Umístěte plásty medu tak blízko jak je možné k chomáči, aniž byste ho vyrušili. Nebo může být umístěn celý nástavek nad potřebné včelstvo. Druhý způsob dodání zásob je krmení cukrovým těstem podle následujícího receptu:
7 kg cukru,
1,4 kg glukózy nebo bílého kukuřičného sirupu
1 litr vody
1/2 čajové lžičky "šlehačky" z kyseliny vinné (cream of tartar = poloviční neutralizovaná kyselina vinná hydroxidem draselným)
/poznámka: Cream of tartar je prý běžná přísada používaná při vaření - zde se patrně přidává pro umožnění inverze cukru na glukózu/
Postup: Rozpustit cukr ve vodě mícháním a zahřátím směsi až na teplotu 117 st.C. Nechat sirup vychladnout na 82 st.C, potom šlehat až bude hustý. Vylít kandovaný sirup do formy olemované voskovým papírem. Forma by měla být velká asi 20 x 25 x 7,5 cm. Po ztuhnutí těsta, umístěte koláč cukru na 2 úzké dřevěné trámečky 12 mm x 12 mm do prázdného nástavku nad chomáč včel. Přikrýt těsto a prostor kolem látkou nebo novinami aby se udrželo v teple.
Suchý krystalický cukr může být nasypán kolem otvoru vnitřní desky na list papíru nad rámečky. Ale aby včelstvo plně využilo cukr, musí být silné, dostatečně vysoká teplota aby se chomáč rozlezl, a dostatečná vlhkost. Mrtvé včelstvo by se mělo uzavřít, aby nebylo vyloupeno během teplého počasí. Jakmile se denní teploty zvýší tak aby dovolil snadný pohyb chomáče a příležitostné lety, potom se doporučuje hustý cukrový sirup (2 díly cukru a jeden díl vody váhově nebo objemově). Krmit pouze uvnitř úlu. Kbelík nebo sklenice přes otvor vnitřní desky funguje dobře, protože vrchol úlu je nejteplejší místo, a je to místo kde se včely shlukují a chovají plod. Dostatečné je udělat 6 děr špičkou hřebíku. Na krmítko dát prázdný nástavek a přikrýt několika vrstvami juty nebo novin.
Sirupem se dá také krmit pomocí rozdělení stropního krmítka nebo nalít na obě strany prázdného plástu do buněk, a zavěsit co nejblíže chomáči včel. Dávat krmítko do vchodu úlu se v chladném počasí nedoporučuje. Sirup vychladne a včely se nepřemístí dolů dokud se neoteplí.
Krmení cukrovým sirupem nejenom může zachránit včely před hladověním, ale také funguje jako podněcování chovu plodu.
Pozor: Jakmile začnete s krmením, musíte pokračovat dokud není dostatek přirozeného nektaru, jinak včely budou hladovět.
K výchově plodu musí být k dispozici pyl. Zkontrolujte jestli je ho dost u plodového hnízda. Pylové zásoby lze doplnit různými pylovým náhražkami, které dodávají obchodníci.
Během dubna by se měla včelstva pečlivě prohlédnout a vyčistit. To usnadní ošetřování po zbytek sezony. Avšak buďte opatrní, aby se nazachladil plod. Když je teplota nad 10 st C a není vítr, můžeme rychle zkontrolovat plod, ale neměl by být odkrytý více jak minutu či dvě. Když je teplota okolo 15 st.C, mohou se rozebrat rámky a pečlivě prohlédnout včelstva. Kromě kontroly zásob, bychom měli hledat plod jako indikátor přítomnosti a kvality matky a nemocí. Vyčistit leták a oškrábat dno. Odstranit propolis a divokou stavbu z rámků. Nahradit staré a poškozené plásty. Prohodit nástavky, matka by měla být umístěna v horním nástavku což omezuje velikost plodové plochy. Neměňte nástavky dokud se počasí nestabilizovalo a je malá šance náhlého poklesu teploty.
Uhynulá včelstva během zimy by se měla sebrat co nejdříve a chomáč mrtvých včel odstranit dříve než zplesniví a rozloží se a nakazí plásty. Není potřeba se pokoušet odstraňovat všechny mrtvé včely z buněk. Uschnou a mohou být vyklepány nebo je včely vynesou. Vybavení může být umístěno na aktivní včelstva která odstraní mrtvé včely na jaře. Zbylý med absorbuje vlhkost a zkvasí. Pokud jste si jisti že tam není nemoc, použijte med na včelstva, která potřebují nakrmit nebo do nových oddělků. Pokud není k dispozici ozařovací zařízení, plásty ze včelstev, která uhynula na mor včelího plodu by se měla zničit. Nástavky, plodiště, dna a víka by se měla ošetřit opálením nebo vařením v louhu.
Včelí zásoby během dubna musí být pečlivě monitorovány. Jakmile je k dispozici čerstvý pyl, slouží jako silný stimulant pro chov plodu. Jako výsledek se zvětšuje plodové hnízdo rychleji než jsou zásoby doplňovány.
V této době roku často včelstva se pohybují na rozhraní dostupné potravy a hladovění. Pokud je duben teplý a vhodné letové podmínky, není potřeba krmit. Avšak jestliže počasí brání letu včel, silná včelstva s rozsáhlým plodem mohou rychle vyčerpat zásoby. Kdykoli kdy má včelstvo méně než 9 kg zásoby (3 plné rámky medu), mělo by se krmit. Cukrový sirup (1 díl cukru a 1 díl vody) je nejlepší zdroj potravy v tuto dobu.
Vzhledem k výskytu roztočů varroa a roztočíků v USA je nutné ošetřování včelstev, pokud mají přežít. Roztoči jsou tak rozšířeni že včelaři by měli předpokládat že jejich včely jsou napadeny dokonce tehdy, když neviděli roztoče. Typicky se včelstva ošetřují proti roztočům v pozdním létě nebo na podzim. Avšak může být vysoce užitečné ošetřit zejména varroázu na jaře. Také včelstva, která nebyla proti roztočů ošetřena předchozí podzim, měla by být ošetřena na jaře. Ačkoli nechápeme proč, ošetření napadených včelstev terramycinem se zdá že jim prospívá. Všechna chemická ošetření musí být skončena předtím než se na včelstva umístí medníky a začne snůška medu.
http://maarec.cas.psu.edu/bkCD/labels/terramycin.html
Upozornění
Pesticidy jsou jedovaté. Čtěte a dodržujte pokyny a bezpečnostní směrnice na etiketách. Zacházejte s nimi opatrně a uchovávejte s originálním etiketami na obalech z dosahu dětí, domácích zvířat a dobytka. Prázdné obaly bezpečným způsobem zlikvidujte. Nekontaminujte porosty, potoky nebo rybníky.