Metodický návod k moru v.p. a článek o včelách

8. ledna 2008 v 18:06 | Eman |  Nemoci včel - Veterinární záležitosti - léčení
Článek na agrowebu o tom, že bude méně včel v roce 2008 je další zpráva v kontextu předchozího stanoviska Výzkumného ústavu o podzimních ztrátách včelstev.

Státní veterinární správa vydala nový metodický návod pro postup při výskytu podezření na mor včelího plodu.
Letmo jsem si tam všimnul následujících změn:
čl.2 Diagnostika
Nákaza musí být potvrzena laboratorně. K laboratornímu vyšetření se zasílá plást s podezřelým plodem nebo příškvary.
Chápu tuto změnu takto: Nezasílá se vzorek plástu a včel, ale zasažený plást. Klinický nález musí být laboratorně potvrzen. Nestačí tedy bakteriologický nález spor ve vzorku měli (spadu ze včel), ale musí být vyhledán nakažený plást (buňku) a na něm znovu provést potvrzovací rozbor. Chápu to správně??
_____________________________________________

Čl. 3 Prevence nákazy

h) povinné ošetření vosku při 117 0C po dobu 60 minut ve všech komerčních výrobnách mezistěn, nebo 150 0C po dobu 5 - 10 minut;

i) pravidelné bakteriologické vyšetření importovaných medů;
j) namátkové vyšetřování tuzemských medů a medů původem z EU;
o) zákaz léčení moru včelího plodu.
Čl. 4 KVS učiní neprodleně opatření k potvrzení nebo vyloučení tohoto podezření:

a) vyšetří podezřelá včelstva, podle potřeby odebere vzorky k laboratornímu vyšetření;
b) prověří neodkladná opatření, učiněná chovatelem, a podle potřeby stanoví další opatření, zejména zákaz přemísťování včelstev, jakož i pravidla nakládání s medem a včelími produkty;
c) nařídí použití vhodných dezinfekčních prostředků;
d) vyhotoví úřední záznam o svém zjištění, učiněných opatřeních a poučení chovatele; opis záznamu předá chovateli.
Čl. 5 Opatření při potvrzení nákazy
KVS dále rozhodne:
- o likvidaci všech včelstev a spalitelného materiálu v ohnisku nákazy (mimo včelín, kočovné vozy), které se provádí na stanovišti se spálením veškerého hořlavého materiálu, pokud nelze provést jeho důkladnou dezinfekci (úly, pracovní oděv).
Z návodu již zmizela podmínka o 50% pozitivních včelstev na stanovišti. Užitečná změna, která vyloučí nejednotnost postupu VS.
Čl. 6 Nakládání s medem a ostatními (dalšími) včelími produkty

a) V ohnisku se veškeré včelí produkty (med, vosk, propolis, pyl a mateří kašička) spálí nebo neškodně odstraní prostřednictvím asanačního podniku.
b) Med skladovaný nebo získaný v pozorovací době v ochranném pásmu může být uvolněn do oběhu jen po laboratorním vyšetření na přítomnost spor Paenibacillus larvae. V případě pozitivního nálezu může být zpracován jen za kontrolovaných podmínek v pekárenském průmyslu. Na jeho přepravu vystaví KVS veterinární osvědčení.
c) S ostatními včelími produkty z ochranného pásma může být nakládáno bez omezení. Na tyto produkty se nevztahuje omezení podle nařízení Rady a EP (ES) č. 1774/2002, příloha VIII, kapitola IX.

Čl. 9 Zdolání nákazy
Nákaza se prohlásí za zdolanou, jestliže během pozorovací doby 1 roku nedojde v ochranném pásmu k onemocnění touto nákazou nebo podezření z ní.

V návodu je přidána další příloha :
- zápis o klinickém vyšetření včelstev (soukromým veterinárním lékařem nebo proškoleným prohlížitelem včelstev)
____________________________________________________________________
Pokud si všimnete něčeho podstatného, přidejte to do komentářů.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 G. Pazderka G. Pazderka | 10. ledna 2008 v 10:33 | Reagovat

Zjišťování moru z měli je opravdu orientační. Je to státní zakázka kterou provádí VÚ, nebo jiné certifikované laboratoře. V případě, ale  že jsou vzorky pozitivní, jde se hledat potvrzující pozitivní klinický nález a zasílá se do laboratoře SVS. Existuje např. problém, kdy z měli je nález pozitivní, ale po odběru vzorku (klidně celý podezřelý plást, ne tedy pouze jen 10x10) klinicky se neprokáže.

2 G. Pazderka G. Pazderka | 10. ledna 2008 v 10:40 | Reagovat

K tomu vzorku. Opravdu se začíná vyžadovat z pochopitelnýchg důvodů celý plást. Jde o prasečinu, jestli se totiž hledá mor a do plástu se při takovém podezření řeže a roznáší se to. Také kvůli transportu, protože po obdržení v laboratoři a otevření takového kousku plástu je dost dezorientující pohled a nepřesná práce.

3 Eman Eman | Web | 10. ledna 2008 v 14:09 | Reagovat

Tak jsem rád, že na to má ještě někdo stejný názor.

4 Džesí Džesí | E-mail | 10. ledna 2008 v 15:27 | Reagovat

Milí přátelé, včelaři a včelařky, prosím, poraďte mi....loni jsem pomáhala manželovi, který rozhodně není po 45 sezónách žádný nováček... na podzim řádně zakrmil a na zimu připravil v nové maringotce 20 krásných, silných včelstev.... někdy koncem roku (prosinec 07) při namátkové kontrole zjistil, že na podložkách není žádná měl ani mrtvolky,zásoby jsou v úlech, ale včely nikde... Otázka zní: "Kam se poděly?" Shodou okolností náš blízký soused (dloholetý včelař) dospěl ke stejnému zničujícímufaktu - také je bez včel.... volala jsem různým známým a bylo mi potvrzeno, že v úseku, někde kolem Dobříše, Jinců a okolí se vyskytly podobné případy... jednomu včelaři zůstaly ze 38 včelstev pouze JEDNY (slzy pro pláč k tomu...) Přepadly nás oprávněné obavy, co se děje anebo se jedná o zásah "zvenčí" ???? CO VY NA TO ????

5 Eman Eman | Web | 10. ledna 2008 v 15:32 | Reagovat

Dobrá rada drahá. Přečtěte si taky článek o Podzimních ztrátách včel v roce 2007. Sice vám to nepomůže, ale snad uklidní. O včely přišly i zkušení včelaři, kteří nic nezanedbali, lépe řečeno dělali vše stejně jako minulé roky, kdy se dařilo.

6 G. Pazderka G. Pazderka | 10. ledna 2008 v 22:06 | Reagovat

Vážená ženo včelaře. Vítejte v pásmu silného napadení varroázou. Na Jižní Moravě máme s tímto velmi bohaté zkušenosti. Bohužel pro nás Dol je daleko a ještě dál pro naše odborníky přes varroázu. Mají tu akorát pár míst, kde sbírají přes včelaře informace.

Donuťte Vašeho muže, aby se věnoval nejen vzhledu z venčí, ale hlavně uvnitř. Jedná se o stav plodu. Zjišťuje se to jednoduše. Při jakékoli příležitosti nebo klidně i záměrně se vezme vidlička a dloubá se namátkově do trubčího a když není do dělničího plodu. Jedná se o orientační zjišťování stavu varroázy v jakém množství se vyskytuje na určité ploše. Pokud máte na takovém škrábnutí*) vidličkou více než 2 - 10 ks samiček je to kritický = léčit.

Kalendář je následující. Musí se takový stav zjišťovat každých alespoň 10 -14 dnů a to od přibližně po celou sezonu a HLAVNĚ během a po posledním vybírání medu DO ZAMRZNUTÍ.

Všiml jsem si, že takové ztráty u včelařů mají nápadně společný jedno a to, že nikdo neumí popsat kolik samiček se vyskytuje ve včelstvu v jakém období a při nějakém datu. Jen takové že prý se vytočilo potom nakrmilo a když se šlo léčit, tak včelstva jsou už mrtva. Také na mne zkouší včelaři to, že prý vložily Gabony a že mají včelstva otrávena. Po zběžném přeléčení pár včelstev jsem jim ukázal jejich bohatou a velmi štědrou úrodu (několi set až přes tisíc) roztočů. Gabon tam skutečně byl.

Diagnostika varroázy je základ.

*) škrábnutím myslím zapíchnutí do hrudí plodu pod víčky a pozvednutím a vytažením a pozorováním po přetočení plodu. Také jde nejen o prohlídku plodu, ale také den buněk. Takto pozoruji stav varroázy během prohlídek.

7 Leoš Dvorský Leoš Dvorský | E-mail | 23. ledna 2008 v 17:46 | Reagovat

Pokud se jedná o Dobřížsko, máte tam skvělého chovatele matek a včelaře pana Horkého. Ať se manžel obrátí na něj. Možná se něco zanedbalo v léčení, možná to jsou silné vivy okolí. Na dálku se to špatně radí.