Porovnání některých čísel ve včelařství

15. listopadu 2007 v 17:40 |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Vytáhl jsem několik čísel kolem včelařství pro srovnání některých států.

Z čísel vyplývá, že máme více jak 2x větší hustotu včelstev než v Německu a nejnižší průměrný výnos medu. Máme víc včelstev než je zdrávo? Naši včelařští experti tvrdí, že ideální počet včelstev v naší zemi by měl být 750000, namísto skutečných 500000 (letos možná ještě méně). Jak na to číslo přišli, to nevím. Každopádně spekulace, že by mělo být méně včelstev a že by to bylo dobré, se mi zdá poněkud zcestná.

Včelstev u nás bude tolik, kolik si jich naši lidé a podnikatelé pořídí k zábavě a k zisku, podle svého zaměření a jiných možností se uživit. Jistou roli v tom hraje světová cena medu a program podpory včelařství. Žádné státní nařízení a iniciativa počty včelstev podstatně nezmění.

USAČeská RepublikaNěmecko
Obyvatel (milionů)300,0010,0083,00
Rozloha v tisících km29600,0079,00356,00
Včelařů125000,0048000,0089000,00
Včelstev (tisíců)2400,00500,00865,00
Počet včelstev na km20,256,332,43
Počet včelařů na km20,010,610,25
Počet km2 na včelaře76,801,654,00
Výnos medu na včelstvo30,0012,0040,00
Počet km2 na včelstvo4,000,160,41

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 al al | 19. listopadu 2007 v 8:54 | Reagovat

O tom nízkém výnosu medu u nás silně pochybuji. Velmi pravděpodobně to je děláno z toho statistického výkazu, co vyplňujeme každý rok najednou se žádostí o dotace. Každý si tam napíše, co ho napadne. V lepším případě selhává paměť, ale mnohem spíše se včelaři bojí, aby jim někdo nezáviděl, nebo nedejbože, aby na sebe nepřivolali pozornost např. finančního úřadu. Víc než 12 kg medu ročně snad musí dát i včely ve stromě v lese a ještě jim zbude na zimu. Statistika je jak známo jen přesný součet vymyšlených čísel.

Výpočet potřebného počtu včelstev bude asi vycházet z (opět statistického) výpočtu průměrných rozloh zemědělských plodin, které potřebují opylení. Od ekologických aktivistů jsem už slyšel obviňování, že včelaři v touze po zisku z medu "nepřirozeně převčelují krajinu" a zaslouženým božím trestem jim budiž mor včelího plodu a další pohromy. Je to podle stejného vzoru, jako pro lesníky "pěstuješ samé smrky, tak tady máš za trest kůrovce". Tito aktivisté by však rádi zrušili i zemědělskou výrobu. Neuvědomují si, že krajina ve které žijeme má s přírodou společného jen velmi málo.

2 Eman Eman | Web | 19. listopadu 2007 v 11:18 | Reagovat

Taky si to myslím o tom výnosu medu. Podle sebe, vždy tam něco napíšu, abych nevyčníval a mumlám si co je komu do toho... Nemám chuť se chlubit, někdo se tím ale masíruje.

Jakékoli odborné odhady naráží na to, že přírodu berou staticky. Zapomíná se, že výpadek jednoho druhu opylovače nahradí rozvoj jiného. Výkyvy počasí, zemědělci s osevními plány a postřiky, klimatické tendence, vše to hraje v komplikované přírodě.

Moje názory na přírodu se přiklánějí k publikacím na Osel.cz oblíbeného autora Jaroslava Petra.

Problém včel je v tom, že přirozená sídla, kde se může roj usadit, jsou vzácná a jakmile se objeví, jsou včelstva nemilosrdně hubena. Termín převčelení znamená, že je to nějak škodlivé, ale nechápu jak? Pokud bude včel příliš, tak klesnou výnosy medu a ničemu to jinak nevadí. Horší by to bylo s překomářením, nebo s převosením.

Je jasné že podle zákona pravděpodobnosti se výskyty nemocí v absolutní hodnotě zvyšují. Na tom není nic divného. Kromě toho stresováním včel a šlechtění na výnos medu bez ohledu na jejich hygienické schopnosti dále zvyšuje pravděpodobnost nemocí. K tomu se přidává stáří a neschopnost včelařů atd atd.