Praktické důsledky CCD pro včelaře USA

30. září 2007 v 8:38 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Úvahy a rady Jima Fishera nad závěry zprávy o možných příčinách CCD. Možná budou inspirovat i některé naše včelaře, ačkoli je většina rad u nás mezi včelaři známa.

Pravda, Fumagillin je antibiotikum a u nás se nepoužívá, ale nic účinnějšího ve světě proti nosemě neexistuje. Dezinfekce ohněm, komorování,.... Lehce se to řekne, hůř provede. U moravského Sedláčka v Bučovicích jsem slyšel zajímavou zkušenost (radu) - slabé včelstvo na jaře přemístí do PS rojáku na 5 plástů a dá mu šanci. Tepelná izolace udělá své a asi to je hygieničtější, než ho připojovat k silnému včelstvu. Líbilo se mi to a zkusím to.

====================================================
Praktické důsledky pro včelaře
====================================================
Přestože v práci "A Metagenomic Survey of Microbes in Honey Bee Colony Collapse Disorder" ("Science", 09/06/07) je uvedeno, že zvláštní vir je "významné návěští pro CCD", stejně nám to nepomůže diagnostikovat naše včelstva (i když se to ukáže jako správné tvrzení). Vir je popsán jako izraelský vir akutní paralýzy "Israeli Acute Paralysis Virus" a jeho identifikace není v tuto dobu jistá. Může to být varianta kašmírského viru. Ale to je každopádně bezvýznamné, protože nejsou viditelné symptomy, které my včelaři můžeme na včelstvech vidět. Poněkud obecnou radu nabídl včelařům Jeff Pettis, z Beltsville na tiskové konferenci konané při zveřejnění oné práce: "Udržujte zdravá včelstva. Udržte parazitní roztoče varroa a Nosemu na nízké úrovni, dělejte věci, které včelař zná jak ošetřovat zdravá včelstva. Protože jestli máme pravdu, že je do toho zapleteno více činitelů, většinu těchto vlivů můžeme zvládnout.. dokonce dodání výživy, když je potřeba."

Tahle rada je něco podobného, jako když nám někdo řekne že máme hodně spát, pít hodně tekutin a jíst zeleninu jako způsob jak se vyhnout zásahu meteoru. Ale berme Jeffa vážně, protože nemá žádnou lepší radu, kterou by nabídl.

Úroveň Varroa
Nepřekvapuje, že varroáza zůstává metla včelařů, a není pochyb, že vysoké zamoření roztoči způsobuje šíření mnoha virů ve včelstvech, včelnicích a dokonce na další včelstva v blízkosti. Musíme proti tomu dělat to nejlepší, co můžeme. Máme mnoho léčiv, a tak tato léčiva rotujme.

Testujte a ošetřujte proti Nosemě!
Ačkoli autoři vyloučili Nosemu jako možný související faktor, jejich testy však zjistily, že Nosema je překvapivě běžná. Téměř universální. Každá včelnice napadena CCD měla Nosemu, a 90% z nich mělo oba typy nosemy současně. Dokonce mezi včelnicemi, které byly bez CCD, 92% z nich mělo Nosemu ceranae, a 47% z nich Nosemu Apis.

Včelnice s CCDVčelnice bez CCD
Nosema Apis
90%
47,6%
Nosema ceranae
100%
92,1%

S čísly jako tato, byste vážně měli uvažovat o poslání některých včel na analýzu, nebo si vyšetřit nosemu sami levným dětským mikroskopem. Fumagillin funguje stejně dobře na oba druhy Nosemy, navzdory desetiletí používání nestala se na něj rezistentní. Nález nosemy téměř v každé včelnici je velmi příznačná zpráva pro včelaře. Můžeme něco dělat s Nosemou a i když nezabráníme CCD, nemůže to jistě škodit.

Redukujte "Stress"
Jaký druh stresu bychom mohli vyloučit z života včel pod naší správou? Uskutečnění všech dalších úkolů v tomto seznamu pomůže snížit stres, ale vytvoření životaschopnějšího prostředí včel také pomůže. Jeden velký zásah by byla pravidelná náhrada starých plodových plástů.

Jít na kořen věci u stresu
Můj vlastní přístup je typický a nevyžaduje žádné vedení záznamů. Koupím barevné ploché kovové připínáčky, které odpovídají barvě matky, a používám je k označení stáří každého plástu. Každý rok, nahradím 2 z 10 plodových plástů, vytáhnu plásty které odpovídají barvě toho roku, nahradím je rámky které byly prošly slunečním tavidlem a jsou obnoveny. Tímto postupem jsou všechny plásty nahrazeny každých 5 let.

Obnova úlů
Stres včel může také vyplývat z vašeho odporu dávat do šrotu zničené úly, které mají díry na každém rohu. Připusťte to, my všichni máme tendenci používat dřevěné díly ještě dlouho potom, co by měly být recyklovány v kamnech. Přiliš mnoho děr, a včely strážkyně hlídají přímo mezi kojičkami. Představte si strážce, kteří legitimují každého v porodnici a prohlížejí každému kolemjdoucímu průkazku. Každá kasta včel je velmi zaměstnaná a považuje své úkoly jako prioritní. Já bych poradil použití starých úlů a medníků jako podpal do ohniště. Staré bedny jsou velmi suché - rozbijte je na malé kousky, hoří velmi intenzivně, proto přitom buďte opatrní.

Výživa
Nemohu toho ve skutečnosti mnoho nabídnout o výživě, vyjma zdůraznit, že některá sucha vyžadují, aby se některá včelstva krmila. Někteří včelaři krmí syrupem na podzim, někteří ne. Někteří krmí pylovými doplňky každý podzim, a jiní nikdy. Není snadný způsob jak kontrolovat pyl na obsah proteinů, ale každý může včelstva alespoň zvážit a vědět, které jde do podzimu lehké. Pokud pochybujete, včely krmte.

Dvory pro slabochy?
Protože není známa metoda preventivní diagnozy CCD, než napadená včelstva zahynou, a také neznáme žádný způsob jak zachránit včelstvo ukazující symptomy CCD, mohl by někdo chtít odstranit včelstva, která vypadají slabá ze včelnic a které jsou jinak plná silných včelstvy. Obecně se souhlasí že CCD se může šířit mezi včelstvy, ačkoli mechanismus takového procesu je stále neznámý, takže bychom měli začít vlastní karanténou pro slabá včelstva. Žádná nezvratná fakta to nepodporují, jen se zdá být zřejmě rozumné izolovat zdravá včelstva od slabých.

Znejte své sousedy
Jestliže kočujete, (opylujete), kontrolujte okolí s pěstitelem a zjistěte si, kdo umístil včelstva blízko vašich na přilehlá pole. Udržujte kontakt se sousedním včelařem, protože jeho problémy se pravděpodobně stanou vašimi a naopak.

Znejte svá včelstva
Vážně. Jděte koupit nějaké šablony a udělejte si číslovací systém, jestli máte víc včelstev, než byste spočítali na prstech. Je pravděpodobné že vaše sbírka hudebních nahrávek je lépe organizovaná, než vaše včelařské záznamy, a tak kupte spirálový zápisník a nespoléhejte na tu stejnou paměť, která si nemůže dvakrát do měsíce zapamatovat kam jste dali klíčky od auta. Sledujte kam jste umístili jaké včelstvo, a co a kdy jste v něm dělali.
Asi vás urážím. Ale jen naznačuji, že když jednoduše udržíme obsažné poznámky po celý rok, mohli bychom mít cennou informaci pro ty, kteří se pokoušejí řešit problémy za nás. Nezdá se, že tahle věc odejde sama od sebe a my nevíme co se ještě objeví, že je důležité. Takže začněte si věci zapisovat. Dokonce věci, o kterých si nemyslíte že jsou důležité. Včely, které zachráníte by mohly být ty vaše.