Informace ze světa Internetu hlavně o včelách a včelařích, a česky

Pan král měl pravdu

7. června 2007 v 7:47 | Eman
Ve známé pohádce Sůl nad zlato, zfilmovaná se jmenovala Byl jednou jeden král se opěvuje sůl jako životadárná látka zázračných vlastností a nesmírné ceny. V dnešní době však může sůl způsobovat vážné zdravotní problémy. Vysoký krevní tlak a s tím spojené další choroby oběhového systému mluví jednoznačně pro snížení obsahu soli v potravě. Na této stránce je spousta informací o soli a jejím negativním vlivu na zdraví. Znám pár lidí, kteří solí dříve než ochutnají. V restauracích kuchaři většinou přesolují, protože to lidi mají rádi a jsou na to zvyklí. Chleba je přitom slaný už z výroby, uzeniny jsou slané až přesolené, slané jsou saláty, pomazánky atd atd. Sůl se používá jako konzervant potravin, ale na lidský organismus má ve větší míře zhoubný účinek. Ptáte se, jak to souvisí se sladkým medem? Jak pravil král: Co je sladké, nemusí být slané :-).
Zkuste si přidávat med do jogurtu, do hořčice, do mléka, do polévky, do omáček, do salátů, do kakaa..... Získáte dobrou chuť, prospějete tělu a na sůl zapomenete.

Dospělí by neměli jíst víc než 6 gramů soli denně

Vybral jsem ze zmíněné stránky pár tipů jak na sůl ve zdravé výživě:

Je hodně jednoduchých způsobů jak snížit obsah soli v jídle, ať vaříte, stravujete se ve městě nebo vybíráte jídlo v obchodech. Podívejte se na pár našich slaných tipů, abyste věděli co můžete proti přesolování dělat.

* Prohlédněte si štítek na potravině, a vyberte si zdravější pečivo. Zkuste pšeničné sušenky nebo mussli bez soli.
* Vybírejte šunku v sandvichi se sníženým obsahem soli. A přidejte pár plátků rajčete místo kečupu.
* Když kupujete chleba, srovnejte množství soli v různých druzích a vyberte ten s nižším obsahem.
* Dávejte si menší množství uzených potravin, jako je maso a ryby, nebo je nejezte tak často, protože mají hodně soli
* Vybírejte konzervovanou zeleninu a doplňky bez přidané soli.
* Přesnídávku s ovocem, popcorn nebo neslanými ořechy a semeny místo krekerů a sušenek.
* Pokud si vybíráte hotové jídlo, nebo omáčky na špagety, srovnejte různé druhy a vyberte s menším množstvím soli.
* Mírněte se s kečupem, sojovou omáčkou, hořčicí, nakládanou zeleninou a majonézou - mohou obsahovat hodně soli.
* Nesolte automaticky, když vaříte a chystáte se jíst. Často lidé solí ze zvyku.

Stravování ve městě

Pokud jíte v restauraci, nebo v bufetu, můžete také jíst méně soli těmito chytrými volbami.

* Když vybíráte pizzu, vyberte zeleninu nebo kuře místo feferoni, šunky nebo extra sýra.
* Na sendviči si vyberte náplň z kuřecího salátu nebo ztracený losos, místo šunky nebo sýra a nakládané zeleniny, která obsahuje dost soli.
* Jestli si dáváte čínské nebo indické jídlo, vyberte si samotnou rýži než rizoto (ochucenou rýži).
* Nejezte slané hranolky často, můžete mít americké brambory ve slupce.
* Když si dávate salát, žádejte dresing zvlášť, pak si dáte jen tolik, kolik chcete. Dresingy jsou slané a tučné.

Vaření

Je spousta způsobů jak přidat chuť k jídlu bez soli.

* Přidejte čerstvé bylinky k omáčkám, zelenině a masu.
* Marinujte maso a ryby předem, aby se přidalo víc chuti.
* Používejte česnek, zázvor, chilli a limetku v míchaných pečeních.
* Přidejte červené víno do dušení do hrnců, a bílé víno do rizota a šťávy na kuře.
* Dělejte si vlastní vývary a šťávy z masa, místo hotových kostek, nebo vybírejte ty se sníženým obsahem soli.
* Opékejte zeleninu jako papriku , fenykl, pastinák a dýni aby se zdůraznila jejich chuť.
* Vymačkejte citronovou šťávu na rybu a mořské plody.
* Používejte různé druhy cibule - hnědá, červená, bílá, jarní a šalotky.
* Dělejte omáčky ze zralých a voňavých rajčat a česneku.
* Použijte místo soli černý pepř a koření na omáčku, míchaná vajíčka atd.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 G. Pazderka G. Pazderka | 16. června 2007 v 15:20 | Reagovat

Džemová směrnice, kde je povoleno přidávat med jako částečnou nebo úplnou náhradu za cukr. (příloha II)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:010:0067:01:CS:HTML

2 G. Pazderka G. Pazderka | 16. června 2007 v 15:20 | Reagovat

Džemová směrnice, kde je povoleno přidávat med jako částečnou nebo úplnou náhradu za cukr. (příloha II)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:010:0067:01:CS:HTML

3 Eman Eman | Web | 21. června 2007 v 7:18 | Reagovat

Vidím, že už seš správný evropan a bereš evropské směrnice vážně. Mě kdysi naštvala EU zákazem utopenců a olomouckých syrečků. Ale prý se to nějak vysvětlilo.

Povedlo se mi v jedné várce medoviny vyrobit ocet (asi 25 litrů). Nevím, co jsem udělal nebo neudělal, už se to neopakovalo. Používám tento ocet na výrobu utopenců a je trošku nasládlý a chutná to a není to slaný.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama