Je včelaření těžké? - (A včelí matyka?)

17. dubna 2007 v 18:33 | Eman |  Včelařské metody, úly a další včelařský hardware
Není. Když vám někdo bude říkat, že do začátku včelaření musíte dávat nějaké velké investice (úly, medomet, ...atd.), nevěřte mu. Nemusíte. Pamatujte na Murphyho zákon ("Největší radost ze včelařeni mají ti, kdo mají minimální nároky na užitek z něho"). Se včelami se můžete bavit bez většího kapitálu.

I kdybyste si pořídili nejlepší vybavení, uteplené úly z borovice vejmutovky, nerez medomet zvratný s motorovým pohonem, na radosti ze včelaření vám to příliš nepřidá. Stejně ze včelaření nezbohatnete finančně. To byste se museli jinak ohánět a mít minimálně 100 včelstev. Podívejte se na stránku Michaela Bushe, že to jde s primitivními pomůckami. Místo rámečků jsou horní laťky (top bar), na které včely zavěsí plásty do bedny. Roj vám dá i zadarmo nejbližší včelař, nasypete ho do bedny a včely se zařídí samy. Uvidíte, že letos bude rojů dost. Med získáte bez medometu středověkým způsobem, vymačkáním plástů a přes cedník. Zbyde vám vosk a po něm je také poptávka. Veterinární podmínka včelaření je rozebiratelné dílo a ta je splněna.
Jediné co musíte ke včelaření mít, je chuť, čas - ne moc a ne pravidelně, a nebát se nějakého žihadla. Nebýt nemocný cukrovkou se také hodí.
Z téže stránky Michaela přináším "Včelí matyku" - čísla z biologie včely, která se včelaři vždycky hodí. Pokud ta čísla pochopíte, můžete začít včelařit. Ještě si zjistěte, jestli nejste příliš alergičtí na včelí jed - žihadlo není příjemné nikomu, ale zdravý člověk jich snese hodně a tolerance k jedu se časem zvyšuje. Prý je to dokonce prospěšné zdraví.

Včelí matyka

Všechna čísla kolem životních cyklů včel se zdají nepodstatná, a tak je dejme do tabulky a podiskutujme o tom, k čemu nám včelařům (chovatelům včelích matek) jsou užitečná. Včely vyčistí buňky, matka položí vajíčka - 3.den se vylíhne larvička, 8 den včely zavíčkují buňku, 21.dne se vylíhne včela dělnice vykousáním víčka a první co udělá, vyčistí si svoji buňku. Je to jednoduché, ne? Skutečná poezie včelaření je cílené rozmnožování - šlechtění, tedy chov matek. Rozmnožovat lze včely vytvářením oddělků, je to jakési umělé rojení. Včely mají takový pud, po ztrátě matky si okamžitě začít vychovávat novou z nejmladšího plodu.
KastaLarvičkaVíčkování
Líhnutí včely
Dospělá včela, matka, trubec

Matka3.5 dne8 dní +-116 dní +-1Kladoucí za 28 dní +-5

Dělnice3.5 dne9 dní +-120 dní +-1snášející med za 42 dní +-7

Trubec3.5 dne10 dní +-124 dní +-1plodný za 38 dní +-5

Když najdete vajíčka, a nenajdete matku, kdy tu byla naposled matka? Bylo to alespoň 3 dny předtím a možná je ještě tady. Jestli najdete larvičku a otevřený plod, ale žádná vajíčka, kdy tu byla matka? před 4 dny.

Jestli vložíte mateří mřížku mezi nástavky a přijdete za 4 dny a najdete vajíčka v jednom nástavku - matka je v tom s vajíčky.

Pokud najdete zavíčkovaný matečník, za jak dlouho se určitě vylíhne matka? za 9 dní ale pravděpodobně za 8.

Jestli najdete zavíčkovaný matečník, za jak dlouho budou z této matky vajíčka? za 20 dní

Pokud zabijete nebo ztratíte matku, za jak dlouho budete mít kladoucí matku znovu? za 24 dní, protože včely začnou od právě vylíhlé larvičky (3 dny starého vajíčka)

Jestli začnete přenesením larvičky, za jak dlouho přenesete matečník do oplodňovacího oddělku? za 10 dní (14.tý den)

Jak dlouho před přelarvováním uvězníte matku abyste získali larvu? 4 dny protože některé se nevylíhnou na začátku 3.dne.

Jak dlouho předtím, než máte kladoucí matku, uvězníte matku, abyste získali larvu? 28 dní.

Pokud je matka zabita a včely vychovají novou kolik plodu zůstane v úlu právě předtím než nová matka začne klást? Žádný. Bude to trvat 24 nebo 25 dní aby nová matka (vychovaná ze 4 denní larvičky) než bude klást a za 21 dní se všechny dělnice vylíhnou a za 24 dní se vylíhnou všichni trubci.

Pokud matka začne klást dnes, za jak dlouho bude z tohoto plodu včela létavka přinášející med? 42 dní.

To jsou tedy souvislosti vyplývající z biologických cyklů, abyste mohli předpovídat budoucí události.
Pokud se vám hry s čísly zdají příliš lehké, zkuste vyřešit včelí matematický hlavolam (poem)

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 tomas tomas | E-mail | 23. srpna 2007 v 18:57 | Reagovat

chtel bych zacit vcelarit pomuzete rady a planky ulu dekuju

2 mirda mirda | 19. ledna 2008 v 17:16 | Reagovat

my mame taky včely

3 Milan Milan | E-mail | 14. února 2008 v 21:59 | Reagovat

Chtěl bych začít včelařt poraďte .

4 Eman Eman | E-mail | Web | 15. února 2008 v 5:56 | Reagovat

Vyhledejte nejbližšího dobrého včelaře (co si chová matky), který vám do začátku poradí. Pořiďte si knihu Včelařství a čtěte si v ní. Milujte včely a ony vás budou taky milovat.

5 gd gd | 12. června 2008 v 16:01 | Reagovat

k čemu jsou včely užitečne než k zbirani medu

6 Eman Eman | E-mail | Web | 12. června 2008 v 20:30 | Reagovat

ad (5) : K opylování květů ovocných stromů a užitečných hospodářských plodin, k produkci kvalitního vosku, propolisu, pylu, mateří kašičky (gellee royal) a včelího jedu.

A hlavně pro radost včelařů, výrobců a pijáků medoviny a pálenky "medovec". Na co jsem ještě zapomněl? :-)

7 Koubín Koubín | E-mail | 27. dubna 2010 v 10:30 | Reagovat

Ahoj. Já chci taky začít včelařit. Ta vůně včel mě uplně uchvátila. Je to fascinující pozorovat, co dokážou vytvořit. 20.května jdu odevzdat přihlášku do ČSV. Mezi těmito lidmi se určitě dozvím vše potřebné. O_O

8 Honza Honza | Web | 13. srpna 2012 v 13:34 | Reagovat

Pokud se rozmýšlíte, zda začít se včelařením, tak jděte do toho:-) Je to opravdu krásný koníček. Já nejraději sedávám u úlů a pozoruji dění na česnech, takhle vydržím klidně i 2 hodiny :-)

9 Natalka Natalka | 30. března 2015 v 12:51 | Reagovat

Aj ja chcem začať. Už mám dva úle, len včielky stále nemám. Ako mamina dvoch detí na to stále nemám čas. A tak včelárenie stále odkladám a čítam a teším sa, až deti ešte trochu vyrastú a ja si ich dám do záhrady. :-D

10 Marec Marec | Web | 9. května 2015 v 20:21 | Reagovat

díky za matyku :-)