Genom včely medonosné vrhá světlo na historii "zabijáckých včel", Včelí tajemství

12. dubna 2007 v 13:37 |  Zajímavé zprávy o včelách a jejich produktech
Tento článek je doplněním nedávno uveřejněného článku v Lidových novinách, který se opíral o zprávu z USA o rozluštěném genomu včely.

(Genom je veškerá genetická informace uložená v DNA (u některých virů v RNA) konkrétního organismu)

Vědci setřídili genom včely a odhalili tak něco z biologie pokročilých hmyzích systémů, výkonný čichový smysl a také rozšíření afrikanizovaných včel.

Studie, která dláždí cestu pro novou éru výzkumu včely, to znamená třetí druh hmyzu s rozluštěným genomem, po mušce octomilce a komáru moskytovi. Vědci dlouho chtěli znát to, co vyznačuje včelu - Apis mellifera, protože to slouží jako model pro sociální chování a pro její životadárnou roli jako opylovače.

Včely tvoří komplikovaná společenství a dělí se na různé společenské vrstvy, a některé včely se dokonce naučily v laboratoři abstraktní pojmy jako "stejný" a "rozdílný". Ale mozky včel obsahují pouze miliony neuronů. To je 100 tisíckrát méně než buňky lidského mozku a pouze 4krát více než má muška octomilka.

Nový výzkum genomu nezklamal.

"Nechci jít tak daleko, abych řekla že se udělal lepší kus práce z objevu," řekla Kim Worley, výzkumnice na Baylor universitě v Houstonu, Texas, a jedna z autorů studie. "Včely mají hodně zajímavou biologii, a my sledujeme geny, které ji mohou vysvětlit."

Práce shrnující výzkum, který byl veden George M. Weinstockem, také z Baylor lékařské university, se objeví v zítřejším vydání časopisu Nature.

Pochopení "zabijáků"

Data genomu osvětlila proces afrikanizace předpokladem, že Apis mellifera pochází z Afriky a potom se rozšířila do Evropy a Asie ve dvou oddělených migracích.

Nechvalně známé Africké "zabijácké" včely, poddruh včely známý jako Apis mellifera scutellata, byly dovezeny do Brazilie roku 1956. Agresivní hmyz nahradil téměř všechny Evropské včely které byly v regionu a pronikl až do Argentiny na jih a na sever do Kalifornie.

Nová studie také odhaluje jak prvky v genomu mohly ovlivnit vývoj velmi rozdílné včelí kasty jak jsou matky a dělnice, ze stejného genetického materiálu. Typicky je jedna matka ve včelstvu, ale může žít až 2 roky, (desetkrát déle jako dělnice), klade 2000 vajíček za den a může uchovat spermie roky bez ztráty jejich životadárnosti.

Poznámkapřekladatele: Odolnost včel proti jedům a její dlouhověkost je silně závislá na tom, jak byla včela kvalitně živena bílkovinnou stravou v útlém mládí, ve stádiu larvy. Rozdíly jsou stonásobné - v množství tolerované toxické látky, která zabíjí včely LD 50. To bylo experimentálně dokázáno a logicky tento poznatek je potvrzen rozdílem v délce života matky a včely dělnice. Dostatek pylu a z něho vytvořená v organizmu včely mateří kašička, kterou včela kojička krmí larvy, je základem dlouhověkosti a větší imunity včel a nemůže být už ničím za života včely nahrazen. Dlouhověké včely vznikají v období červenec, srpen z dobře živených dělnic, které se "vyvalují" v úle a v podstatě nic nedělají. Vyznačují se vyvinutým tukovým tělískem , které tvoří základ jejich dlouhověkosti. Tyto včely pak další rok na jaře nastartují vývoj nové generace.

Šikovné, sterilní dělnice, kterých je desetitisíce ve včelstvu, se mohou naučit asociovat barvu květů, tvar, vůni, míst s potravinovou odměnou, a potom oznámit nový zdroj potravy do úlu pomocí "včelích tanečků".

Jiný druh hmyzu

Výzkumníci také našli mnoho rozdílů mezi geny včely a geny jiného hmyzu.

Genom včely, například, se vyvíjí pomaleji během času. Včely také mají méně genů pro chuť než pro čich, což může vysvětlit jejich vyjímečnou schopnost nalézt květy bohaté na pyl. Včely mají méně genů zajišťujících odolnost na nemoci než jiný hmyz. To je kontraintuitivní, říká Worley, protože včely žijí společensky a jsou pravděpodobně exponovány poměrně méně patogenům.

Worley předpokládá, že včely si velmi dobře vyvinuly společenské chování - včetně rychlosti vyhodit nemocné jedince z úlu, jejich vzájemné hřebelcování, i použití oddělených buněk k výchově "mláďat" - a mohlo se to vyvinout jako alternativní obrana. Jejich imunitní systémy se mohly vyvíjet proti specifickým hrozbám, a tak byly dobře vyladěny k zvládnutí místních patogenů, " řekla. "Jinou hypotézu neznáme." Velikost velké genové rodiny pro detoxikaci je u včel menší, než u jiného hmyzu, což tento druh dělá nezvykle citlivým k určitým pesticidům.

Dále je včelí genom více podobný ke genomu obratlovců v oblastech, které jsou ovlivňovány 24-denními rytmy. "Je to úchvatné... dovídat se překvapeně co geny dělají a jak to ovlivňuje včely," řekla Worley.

Výzkum včelího genomu přichází se zprávou, "Stav opylovačů v Severní Americe," objednané Národní akademií věd a uvolněné minulý týden.

Podle Stephena Buchmanna, mimořádného profesora entomologie na Arizonské universitě v Tucsonu a jednoho z 15 členů výboru, "naše nejlepší obrana proti výpadkům úrody, výpadkům výnosů, a takzvaným krizím opylovačů je mít divoké včely a chovat opylovače mimo včely jako část vyváženého opylovacího portfolia pro světové plané a kultivované rostliny.

Worley říká, že další práce se včelím genomem se bude odehrávat na několika frontách. Veřejnost se nejvíce zajímá o rozšiřování afrikanizovaných včel, říká, ale včelaři jsou také pravděpodobně znepokojeni úbytkem opylovačů.

"Myslím že je hodně potravy pro všechna ta výzkumná úsilí," řekla. "Jakýkoli genom posouvá věci rychle dopředu."